”Lapsen parhaaksi yhteisvoimin” : Kasvatuskumppanuus päiväkoti Aarteessa
Koponen, Virve; Taskila, Sari (2008)
Koponen, Virve
Taskila, Sari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903131697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903131697
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää, miten päiväkoti Aarteen työntekijät ja vanhemmat ymmärtävät kasvatuskumppanuuden. Lisäksi selvitimme, minkälaista tukea vanhemmat toivoivat päiväkodilta ja henkilökunnan kanssa toteutettavalta kasvatuskumppanuudelta ja vastasiko päiväkoti näihin tarpeisiin. Halusimme myös saada tietoa siitä, mitkä asiat vaikuttavat kasvatuskumppanuuden onnistumiseen ja miten siinä on onnistuttu. Tarkoituksenamme oli myös saada vanhemmilta mahdollisia kehittämisehdotuksia, joita päiväkodin henkilökunta voi hyödyntää tulevaisuudessa.
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen eli laadullinen. Aineistomme on kerätty vanhemmille ja päiväkodin henkilökunnalle lähetetyillä kyselylomakkeilla, jotka koostuivat avoimista kysymyksistä. Uusimme vanhempien kyselyn, koska vastausprosentti jäi hyvin pieneksi ensimmäisellä kerralla. Lisäksi olemme käyneet päiväkodin henkilökunnan kanssa aihetta syventäviä keskusteluja useamman kerran.
Teoriaosuudessa olemme avanneet käsitteitä kasvatuskumppanuus ja vuorovaikutus, varhaiskasvatus ja päivähoito. Käsittelemme kasvatuskumppanuutta varhaiskasvatuksen sekä ammatillisen vuorovaikutuksen näkökulmasta. Lisäksi kasvatuskumppanuutta tarkastellaan lapsen ja vanhemman näkökulmista. Päivähoitoa olemme käsitelleet yhteiskunnallisesta näkökulmasta.
Työntekijöiden mukaan kasvatuskumppanuus on ennen kaikkea lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen tukemista yhteistyössä vanhempien kanssa. Vanhempien vastauksissa oli enemmän hajontaa, mutta pääasiassa kaikki vanhemmat sanoivat, että kasvatuskumppanuus on vanhempien tasaveroista kuuntelemista ja heidän näkemyksiään tulee huomioida. Vanhemmat toivovat työntekijöiltä tukea, keskusteluja sekä käytännön vinkkejä, mikäli ongelmia ilmenee. Pääsääntöisesti vanhemmat olivat tyytyväisiä saamaansa tukeen ja uskoivat, että apua saa jos tarvetta ilmenee. Työntekijöiden mukaan kasvatuskumppanuuden onnistumiseen vaikuttaa keskeisinä tekijöinä kiireettömyys ja sitoutuminen. Vanhemmat mainitsivat keskeisinä asioina työntekijöiden kiinnostuksen lapsesta ja ongelmista puhumisen. Vanhemmat pääsääntöisesti pitivät päiväkodin henkilökuntaa ammattitaitoisena. Vanhemmilta tuli useita kehittämisehdotuksia tiedonkulkuun liittyen ja siihen, kuinka parantaa päivän sisällöstä tiedottamista.
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen eli laadullinen. Aineistomme on kerätty vanhemmille ja päiväkodin henkilökunnalle lähetetyillä kyselylomakkeilla, jotka koostuivat avoimista kysymyksistä. Uusimme vanhempien kyselyn, koska vastausprosentti jäi hyvin pieneksi ensimmäisellä kerralla. Lisäksi olemme käyneet päiväkodin henkilökunnan kanssa aihetta syventäviä keskusteluja useamman kerran.
Teoriaosuudessa olemme avanneet käsitteitä kasvatuskumppanuus ja vuorovaikutus, varhaiskasvatus ja päivähoito. Käsittelemme kasvatuskumppanuutta varhaiskasvatuksen sekä ammatillisen vuorovaikutuksen näkökulmasta. Lisäksi kasvatuskumppanuutta tarkastellaan lapsen ja vanhemman näkökulmista. Päivähoitoa olemme käsitelleet yhteiskunnallisesta näkökulmasta.
Työntekijöiden mukaan kasvatuskumppanuus on ennen kaikkea lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen tukemista yhteistyössä vanhempien kanssa. Vanhempien vastauksissa oli enemmän hajontaa, mutta pääasiassa kaikki vanhemmat sanoivat, että kasvatuskumppanuus on vanhempien tasaveroista kuuntelemista ja heidän näkemyksiään tulee huomioida. Vanhemmat toivovat työntekijöiltä tukea, keskusteluja sekä käytännön vinkkejä, mikäli ongelmia ilmenee. Pääsääntöisesti vanhemmat olivat tyytyväisiä saamaansa tukeen ja uskoivat, että apua saa jos tarvetta ilmenee. Työntekijöiden mukaan kasvatuskumppanuuden onnistumiseen vaikuttaa keskeisinä tekijöinä kiireettömyys ja sitoutuminen. Vanhemmat mainitsivat keskeisinä asioina työntekijöiden kiinnostuksen lapsesta ja ongelmista puhumisen. Vanhemmat pääsääntöisesti pitivät päiväkodin henkilökuntaa ammattitaitoisena. Vanhemmilta tuli useita kehittämisehdotuksia tiedonkulkuun liittyen ja siihen, kuinka parantaa päivän sisällöstä tiedottamista.