Virtuaalisesti liikkumaan - opas masentuneiden VR-pelaamisen ohjaamiseen
Puhakka, Kati; Nybonn, Emilia (2020)
Puhakka, Kati
Nybonn, Emilia
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111923373
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111923373
Tiivistelmä
Masennusoireet asettavat monia esteitä liikkumisen tielle. Kun liikkuminen koetaan työläänä, on sitä katsottava mielekkyyden ja hauskanpidon näkökulmasta. Säännöllinen liikuntaharjoittelu lieventää masennuksen oireita ja alustavissa tutkimuksissa virtuaalitodellisuuspelien, eli VR-pelien, avulla liikkumisen on todettu olevan tavanomaista liikuntaa tehokkaampaa. VR-pelit tarjoavat liikkumiselle jännittävän ympäristön ja selkeät tavoitteet. Tässä opinnäytetyössä tuotettiin opas liikunnallisten virtuaalitodellisuuspelien ohjaamiseen Espoon mielenterveysyhdistys Emy ry:lle. Tavoitteena on kannustaa VR-pelien käyttöön liikunnan välineenä ja sitä kautta lisätä masennusoireisten fyysistä aktiivisuutta. Opas pohjautuu kirjallisuuskatsaukseen aiheista masennus, fyysinen aktiivisuus ja virtuaalitodellisuus. Tietolähteinä olivat terveystieteiden tietokannat, painetut lähteet ja luotettaviksi arvioidut internet-sivut. Täydentävinä aineistonkeruumenetelminä käytettiin kyselyä ja opinnäytetyön tekijöiden omia havaintoja VR-välineiden käytöstä. Oppaan tekstisisältö rakennettiin eri tietosisältöjä yhdistelemällä ja soveltamalla, visuaalisessa ilmeessä käytettiin internetistä saatavilla olevia kuvia, joiden käyttöä tekijänoikeudet eivät rajoittaneet.
Oppaan sisältöä kehitettiin Emy ry:n kanssa käytyjen etäkeskustelujen kautta ja valmiista tuotoksesta pyydettiin palautetta ja muokkausehdotuksia Emy ry:n ohjaajilta. Opas antaa käytännön työvälineen mielenterveyskuntoutujien kanssa työskenteleville sosiaali- ja terveysalan toimijoille, ja muillekin, jotka ovat kiinnostuneita opettelemaan VR-välineiden käyttöä ja käytön ohjaamista. Opas julkaistaan Emy ry:n verkkosivuilla. Regular physical exercise alleviates the symptoms of depression and in preliminary studies virtual reality exercise games have been proven to be more effective than regular exercise. Virtual reality games provide an exciting environment for physical training and allow the player to set clear goals and follow them. In this thesis a guidebook for instructing physically active VR gaming was produced for Emy ry, a mental health organization located in Espoo, Finland. The purpose is to encourage the use of VR equipment for physical training and thus to increase the physical activity of people with symptoms of depression. The data for the guide was collected from online health science databases, literature and reliable online sources on topics of depression, physical activity and virtual reality. In addition, the data was collected with surveys and with the authors’ own observations and experi-ences regarding VR gaming and equipment. The manuscript for the guide was compiled by applying and combining the gathered data. Online copyright free images were used for the guide’s visual appearance.
The guide’s contents were improved and developed in association with Emy ry. The completed guide was also reviewed by Emy ry’s instructors. The guide acts as a practical tool for social and health care professionals working in the field of mental health rehabilitation. It also serves as a starting point for all who want to try VR equipment or start instructing physically active VR gaming. The guide will be released on Emy ry’s webpage.
Oppaan sisältöä kehitettiin Emy ry:n kanssa käytyjen etäkeskustelujen kautta ja valmiista tuotoksesta pyydettiin palautetta ja muokkausehdotuksia Emy ry:n ohjaajilta. Opas antaa käytännön työvälineen mielenterveyskuntoutujien kanssa työskenteleville sosiaali- ja terveysalan toimijoille, ja muillekin, jotka ovat kiinnostuneita opettelemaan VR-välineiden käyttöä ja käytön ohjaamista. Opas julkaistaan Emy ry:n verkkosivuilla.
The guide’s contents were improved and developed in association with Emy ry. The completed guide was also reviewed by Emy ry’s instructors. The guide acts as a practical tool for social and health care professionals working in the field of mental health rehabilitation. It also serves as a starting point for all who want to try VR equipment or start instructing physically active VR gaming. The guide will be released on Emy ry’s webpage.