Marjat kosmetiikan aktiiviainesosina
Kaartinen, Paula (2020)
Kaartinen, Paula
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112023472
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112023472
Tiivistelmä
Marjojen elintarvikejalostuksen sivuvirtana syntyy puristekakkuja. Näitä ravinnerikkaita puristekakkuja, jotka sisältävät marjojen kuoria ja siemeniä, voidaan hyödyntää laajemmin kosmetiikkateollisuudessa, koska marjoilla on paljon suotuisia vaikutuksia ihoon. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda paremmat edellytykset yhteistyökumppanille marjatarjontansa myyntiin kosmetiikkateollisuudelle.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa markkinointimateriaalia oppaan muodossa yhteistyökumppanille, marjanjalostusyritys Kiantamalle. Tehtävänä oli kehittää marjanjalostusyritykselle markkinointimateriaalia sen marjatarjonnasta kosmetiikkateollisuutta varten. Markkinointimateriaalin tarkoituksena oli herättää mielenkiintoa yrityksen marjatarjontaa kohtaan sekä inspiroida asiakasyritystä marjojen käyttöön kosmetiikkatuotteissansa. Opinnäytetyön tietopohja perustui marjojen vaikutuksiin ihossa sekä ongelmiin, joihin marjat toivat helpotusta. Tietopohja rajattiin teemoihin, joita käsiteltiin oppaassa. Toiminnallinen osuus käsitteli tarkasti oppaan tekoprosessia. Yhteistyökumppanin kanssa tehtiin tiivistä yhteistyötä, jotta oppaasta saatiin heidän toiveitaan ja tarpeitaan vastaava. Oppaan onnistuneisuus arvio perustui yhteistyökumppanilta kerättyyn palautteeseen sekä itsearvioon. Palautteen perusteella voitiin todeta, että opas oli onnistunut sekä vastasi yhteistyökumppanin toiveisiin ja tarpeisiin. Lisäksi saadusta palautteesta käy ilmi, että kohderyhmä piti oppaasta. Jatkokehitysideoiksi pohdinnassa koottiin vastaavanlaisen materiaalin tuottaminen muista yhteistyökumppanin marjoista sekä yksittäisillä marjatietoiskuesitteillä voidaan tarjota parempaa palvelua kohderyhmälle. Berries are used in food processing, where berry processing by-products are called press cakes. These nutrient-rich press cakes, which contain berry skins and seeds, have beneficial impacts on the human skin. Berries are excellent ingredients for the cosmetic industry. The goal of this bachelor’s thesis was to create better preparedness for a partner company to sell their berry supply for the cosmetic industry.
The purpose of this thesis was to produce a marketing material in the form of a leaflet to the partner company Kiantama, who operates works in the berry processing business. The assignment was to develop marketing material about the company’s berry supply for the cosmetic industry. The purpose of the marketing material was to attract interest in potential customers and inspire cosmetic brands to use berries in their cosmetic products. The theoretical part of this thesis discussed how the ingredients in berries affect the skin and problems in which berries brought relief. The theoretical part was divided in subjects that are discussed in the leaflet. A functional part of producing the leaflet was described thoroughly. Due to a tight cooperation with the partner company, it was possible to create a leaflet which responded to their hopes and needs. The successfulness of the leaflet was evaluated through the partner’s comments and the author’s self-evaluation. According to the comments, the leaflet was a success and responded to the partner company’s hopes and needs. Moreover, the target group liked the leaflet. For further development ideas was suggested: new leaflets on the partner company’s berries and leaflets on individual berries, which would provide better services to the target group.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa markkinointimateriaalia oppaan muodossa yhteistyökumppanille, marjanjalostusyritys Kiantamalle. Tehtävänä oli kehittää marjanjalostusyritykselle markkinointimateriaalia sen marjatarjonnasta kosmetiikkateollisuutta varten. Markkinointimateriaalin tarkoituksena oli herättää mielenkiintoa yrityksen marjatarjontaa kohtaan sekä inspiroida asiakasyritystä marjojen käyttöön kosmetiikkatuotteissansa. Opinnäytetyön tietopohja perustui marjojen vaikutuksiin ihossa sekä ongelmiin, joihin marjat toivat helpotusta. Tietopohja rajattiin teemoihin, joita käsiteltiin oppaassa. Toiminnallinen osuus käsitteli tarkasti oppaan tekoprosessia. Yhteistyökumppanin kanssa tehtiin tiivistä yhteistyötä, jotta oppaasta saatiin heidän toiveitaan ja tarpeitaan vastaava. Oppaan onnistuneisuus arvio perustui yhteistyökumppanilta kerättyyn palautteeseen sekä itsearvioon. Palautteen perusteella voitiin todeta, että opas oli onnistunut sekä vastasi yhteistyökumppanin toiveisiin ja tarpeisiin. Lisäksi saadusta palautteesta käy ilmi, että kohderyhmä piti oppaasta. Jatkokehitysideoiksi pohdinnassa koottiin vastaavanlaisen materiaalin tuottaminen muista yhteistyökumppanin marjoista sekä yksittäisillä marjatietoiskuesitteillä voidaan tarjota parempaa palvelua kohderyhmälle.
The purpose of this thesis was to produce a marketing material in the form of a leaflet to the partner company Kiantama, who operates works in the berry processing business. The assignment was to develop marketing material about the company’s berry supply for the cosmetic industry. The purpose of the marketing material was to attract interest in potential customers and inspire cosmetic brands to use berries in their cosmetic products. The theoretical part of this thesis discussed how the ingredients in berries affect the skin and problems in which berries brought relief. The theoretical part was divided in subjects that are discussed in the leaflet. A functional part of producing the leaflet was described thoroughly. Due to a tight cooperation with the partner company, it was possible to create a leaflet which responded to their hopes and needs. The successfulness of the leaflet was evaluated through the partner’s comments and the author’s self-evaluation. According to the comments, the leaflet was a success and responded to the partner company’s hopes and needs. Moreover, the target group liked the leaflet. For further development ideas was suggested: new leaflets on the partner company’s berries and leaflets on individual berries, which would provide better services to the target group.