Myyntityön kehittäminen : Case Motonet Oy, Lahden toimipiste
Ilmoniemi, Saija (2020)
Ilmoniemi, Saija
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111923424
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111923424
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe oli myyntityön kehittäminen. Tavoitteena oli löytää kohdeorganisaation myyntityön kehityskohteet, kokeilla uusia kehitysideoita käytännössä ja aktivoida myyntihenkilökuntaa. Kohdeorganisaatio toimii kaupan alalla, joka myy ja palvelee kuluttaja-, sekä yritysasiakkaitaan monikanavaisessa palveluverkostossa. Erikoiskaupassa toiminnan fokus on henkilökohtainen palvelu, asiantuntemus ja erikoistunut tuotevalikoima.
Kehittämishankkeessa tutkittiin myyntityötä, valmentamista sekä etsittiin keinoja myyntityön kokonaisvaltaiseen kehittämiseen kohdeorganisaatiossa. Kehittämishanketta lähestyttiin määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen kautta, jossa menetelminä käytettiin sähköistä lomakekyselyä, workshopeja ja tutkijan omia havaintoja. Kehittämishankkeessa kokeiltiin käytännönläheisesti uusia myyntityötä tukevia ideoita, kuten työpistekierto, oman älypuhelimen käyttö myyntityön apuna, vakioidun aamupalaverin sisällön käyttö sekä omien myyntikampanjoiden toteutus, seuranta ja mittaus.
Tulokset osoittavat, että myyntityötä voi ja kannattaa vahvistaa kohdeorganisaatiossa monin keinoin. Kehittämisen on syytä olla käytännönläheistä ja osallistavaa, jossa toimintaa kehitetään aina työyhteisön tarpeisiin sopiviksi. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että sitoutuminen tavoitteisiin, tuloksiin ja muutoksiin kasvoi, kun toiminnan kehittämiseen pääsi mukaan osalliseksi.
Kehittämishankkeessa tutkittiin myyntityötä, valmentamista sekä etsittiin keinoja myyntityön kokonaisvaltaiseen kehittämiseen kohdeorganisaatiossa. Kehittämishanketta lähestyttiin määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen kautta, jossa menetelminä käytettiin sähköistä lomakekyselyä, workshopeja ja tutkijan omia havaintoja. Kehittämishankkeessa kokeiltiin käytännönläheisesti uusia myyntityötä tukevia ideoita, kuten työpistekierto, oman älypuhelimen käyttö myyntityön apuna, vakioidun aamupalaverin sisällön käyttö sekä omien myyntikampanjoiden toteutus, seuranta ja mittaus.
Tulokset osoittavat, että myyntityötä voi ja kannattaa vahvistaa kohdeorganisaatiossa monin keinoin. Kehittämisen on syytä olla käytännönläheistä ja osallistavaa, jossa toimintaa kehitetään aina työyhteisön tarpeisiin sopiviksi. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että sitoutuminen tavoitteisiin, tuloksiin ja muutoksiin kasvoi, kun toiminnan kehittämiseen pääsi mukaan osalliseksi.