Mobiilikäyttöliittymän toteuttaminen
Niskanen, Jyri (2020)
Niskanen, Jyri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323747
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323747
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, kuinka käyttöliittymää tulee lähteä suunnittelemaan mobiililaitteille. Käyttöliittymä on näytöllä oleva objekti, jonka kanssa pelaaja voi olla vuorovaikutuksessa, vuorovaikutus voi olla esimerkiksi painikkeen napautus.
Dokumentissa vertailtiin neljää eri käyttöliittymää, jotka eroavat toisistaan huomattavasti. Opinnäytetyössä läpikäydyt käyttöliittymät ovat nimeltään diegeettinen, ei-diegeettinen, meta- ja spatiaalinen käyttöliittymä.
Diegeettinen käyttöliittymä on osa peliä, ja se voidaan uskottavasti sisällyttää pelin tarinaan siten, että pelaaja voi kuvitella käyttöliittymän kuuluvan pelin maailmaan. Ei-diegeettinen käyttöliittymä ei ole itsessään osa pelimaailmaa vaan irrallinen osa pelin ruudulla, tätä voidaankin kutsua klassiseksi käyttöliittymäksi. Meta-käyttöliittymässä on lähellä diegeettistä käyttöliittymää, mutta on silti rakennettu pelissä erilliselle tasolle. Pelaaja voi nopeasti luulla, että meta-käyttöliittymä voisi kuulua pelin maailmaan. Spatiaalinen käyttöliittymä uskottelee pelaajalle, että käyttöliittymä kuuluu pelin maailmaan, mutta pelaajan hahmo ei tiedä käyttöliittymän olemassaolosta.
Työssä käydään myös läpi optimaalisen mobiilikäyttöliittymän rakentaminen ja mitkä asiat pitäisi suunnittelussa ottaa huomioon. Tärkeimpiä asioita ottaa huomioon ovat käyttöliittymän intuitiivisuus, yksinkertaisuus, resoluution huomioon ottaminen, värien käyttö, jatkuvuus ja huomioitavat asiat pelin käyttöliittymässä, kun se tuodaan mobiililaitteelle.
Työn käytännön osuudessa rakennettiin käyttöliittymä teoriaa hyödyntäen. Käyttöliittymä tulee julkaistavaan mobiilipeliin. Käyttöliittymä onnistuttiin tekemään kokonaisuudessaan käyttövalmiiksi peliä varten. Käytännön osuudessa on nähtävissä, miltä käyttöliittymä kokonaisuudessaan näyttää.
Käyttöliittymä on yksi tärkeimpiä ja haastavimpia asioita suunnitella ja tehdä yhtenäiseksi ja toimivaksi kokonaisuudeksi.
Dokumentissa vertailtiin neljää eri käyttöliittymää, jotka eroavat toisistaan huomattavasti. Opinnäytetyössä läpikäydyt käyttöliittymät ovat nimeltään diegeettinen, ei-diegeettinen, meta- ja spatiaalinen käyttöliittymä.
Diegeettinen käyttöliittymä on osa peliä, ja se voidaan uskottavasti sisällyttää pelin tarinaan siten, että pelaaja voi kuvitella käyttöliittymän kuuluvan pelin maailmaan. Ei-diegeettinen käyttöliittymä ei ole itsessään osa pelimaailmaa vaan irrallinen osa pelin ruudulla, tätä voidaankin kutsua klassiseksi käyttöliittymäksi. Meta-käyttöliittymässä on lähellä diegeettistä käyttöliittymää, mutta on silti rakennettu pelissä erilliselle tasolle. Pelaaja voi nopeasti luulla, että meta-käyttöliittymä voisi kuulua pelin maailmaan. Spatiaalinen käyttöliittymä uskottelee pelaajalle, että käyttöliittymä kuuluu pelin maailmaan, mutta pelaajan hahmo ei tiedä käyttöliittymän olemassaolosta.
Työssä käydään myös läpi optimaalisen mobiilikäyttöliittymän rakentaminen ja mitkä asiat pitäisi suunnittelussa ottaa huomioon. Tärkeimpiä asioita ottaa huomioon ovat käyttöliittymän intuitiivisuus, yksinkertaisuus, resoluution huomioon ottaminen, värien käyttö, jatkuvuus ja huomioitavat asiat pelin käyttöliittymässä, kun se tuodaan mobiililaitteelle.
Työn käytännön osuudessa rakennettiin käyttöliittymä teoriaa hyödyntäen. Käyttöliittymä tulee julkaistavaan mobiilipeliin. Käyttöliittymä onnistuttiin tekemään kokonaisuudessaan käyttövalmiiksi peliä varten. Käytännön osuudessa on nähtävissä, miltä käyttöliittymä kokonaisuudessaan näyttää.
Käyttöliittymä on yksi tärkeimpiä ja haastavimpia asioita suunnitella ja tehdä yhtenäiseksi ja toimivaksi kokonaisuudeksi.