Koillismaan Osuuskaupan asiakasomistajien S-mobiilin käytön edistäminen
Käsmä, Janita; Vartiainen, Rosa (2020)
Käsmä, Janita
Vartiainen, Rosa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323847
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323847
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli edistää S-mobiilin käyttöä Koillismaan Osuuskaupan asiakasomistajien keskuudessa. Koska Koillismaan Osuuskaupan vuoden 2020 strategiassa painotettiin digitaalisuutta ja S-mobiilia, kiinnitettiin sen johdosta enemmän huomiota mobiilisovellukseen ja sen käyttöön osuuskaupan asiakasomistajien keskuudessa. Organisaation suurin ongelma oli mobiilisovelluksen käytön vähyys suhteessa asiakasomistajien määrään.
Opinnäytetyö tarkastelee teoreettisesti digitaalisuuden näkymistä vähittäiskaupassa ja sen jälkeen mobiilisovellusten käyttöä vähittäiskaupoissa. Työssä tarkastellaan myös asiakkaiden sitouttamista mobiilisovellusta hyödyntäen sekä sen jälkeen mobiilisovellusta kuluttajien keskuudessa. Opinnäytetyössä S-mobiilin käytön kartoittamisen apuna toiminut kysely toteutettiin verkkokyselynä yrityksen Facebook-sivulla, ja kyselyn tuloksien pohjalta suunniteltiin sekä toteutettiin kilpailumuotoinen kampanja S-mobiilin käytön edistämiseksi. Kampanja järjestettiin Koillismaan Osuuskaupan yksiköiden kesken, ja jokaisen yksikön henkilökunnan jäsenen olisi täytynyt saada kolme uutta S-mobiilin käyttäjää kilpailun voittamiseksi.
Vaikka opinnäytetyön tekijöiden asettamaa tavoitetta S-mobiilin käyttäjämäärän tuplaamisesta ei tavoitettu, oli kehittämistyö onnistunut. Työn päätyttyä Koillismaan Osuuskaupan asiakasomistajista S-mobiilisovelluksen käyttäjiä oli lokakuun alussa 977. Tämä tarkoittaa, että myyntikampanjan jälkeen 30,7 prosenttia osuuskaupan jäsenistä käyttää S-mobiilia. Opinnäytetyön aikana luotujen mobiilietukuponkituotteiden myyntiä saatiin edistettyä kustannustehokkaasti.
Opinnäytetyö tarkastelee teoreettisesti digitaalisuuden näkymistä vähittäiskaupassa ja sen jälkeen mobiilisovellusten käyttöä vähittäiskaupoissa. Työssä tarkastellaan myös asiakkaiden sitouttamista mobiilisovellusta hyödyntäen sekä sen jälkeen mobiilisovellusta kuluttajien keskuudessa. Opinnäytetyössä S-mobiilin käytön kartoittamisen apuna toiminut kysely toteutettiin verkkokyselynä yrityksen Facebook-sivulla, ja kyselyn tuloksien pohjalta suunniteltiin sekä toteutettiin kilpailumuotoinen kampanja S-mobiilin käytön edistämiseksi. Kampanja järjestettiin Koillismaan Osuuskaupan yksiköiden kesken, ja jokaisen yksikön henkilökunnan jäsenen olisi täytynyt saada kolme uutta S-mobiilin käyttäjää kilpailun voittamiseksi.
Vaikka opinnäytetyön tekijöiden asettamaa tavoitetta S-mobiilin käyttäjämäärän tuplaamisesta ei tavoitettu, oli kehittämistyö onnistunut. Työn päätyttyä Koillismaan Osuuskaupan asiakasomistajista S-mobiilisovelluksen käyttäjiä oli lokakuun alussa 977. Tämä tarkoittaa, että myyntikampanjan jälkeen 30,7 prosenttia osuuskaupan jäsenistä käyttää S-mobiilia. Opinnäytetyön aikana luotujen mobiilietukuponkituotteiden myyntiä saatiin edistettyä kustannustehokkaasti.