Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Työnantajamielikuvan kehittäminen markkinoinnin keinoin

Sokkinen, Suvi (2020)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö (1.767Mt)
Lataukset: 


Sokkinen, Suvi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112424147
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia toimeksiantajayritys Kotipizzan ulkoisen työnantajamielikuvan tämänhetkistä tilannetta ja sitä, minkälaisena Kotipizzan ulkoiset sidosryhmät kokivat Kotipizzan työnantajana. Tarkoituksena oli saada selville erilaisia markkinoinnin keinoja, jotka tukisivat työnantajamielikuvan rakentamista ja kehittämistä. Työn tavoitteena oli kartoittaa parhaimmat mahdolliset toimenpiteet edistämään Kotipizzan houkuttelevuutta työpaikkana ja löytämään oikeanlaiset menetelmät, miten työnantajamielikuvaa nostetaan vahvemmin esille ulkoisesti.

Opinnäytetyön teoriaosuus painottui erilaisiin kirjallisuudesta sekä verkkojulkaisuista saatuihin aineistoihin. Opinnäytetyön viitekehyksen aihealueet muodostuvat työnantajamielikuvan määrittelystä ja rakentamisesta, sisältömarkkinoinnista ja sen kiteytymisestä työnantajamielikuvan rakentamiseen, rekrytointiprosessista markkinoinnin kautta ja sosiaalisen median yhteyttä ulkoisen työnantajamielikuvan kehittämisessä.

Opinnäytetyön tutkimus suoritettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksella, joka lähetettiin Kotipizzan uutiskirjeen tilaajille verkkokyselylomakkeen muodossa. Kyselylomakkeen kysymykset olivat standardoituja, eli jokainen kysymys oli vastaajalle samanlainen.

Tutkimuksen tulokset antoivat hyvin kattavan tiedon Kotipizzan työnantajamielikuvan nykytilasta. Tuloksissa kävi ilmi, että työnantajamielikuva koetaan hyvänä, mutta parantamisen varaa löytyisi. Tärkeimpinä työnantajamielikuvaan vaikuttavia tekijöitä oli yrityksen avoimuus, rehellisyys sekä luotettavuus. Tutkimuksessa kartoitettiin myös sosiaalisen median käytön aktiivisuutta sekä Kotipizzan aktiivisuutta kanavissa, jonka kautta työnantajamielikuvaa voitaisiin nostaa vahvemmin esille oikeissa kanavissa. Tuloksista selvisi, että vastaajat kokivat osassa sosiaalisen median kanavissa Kotipizzan sisällön tuoton aktiivisuuden hyväksi, mutta muun muassa Linkedinissä ja Twitterissä olisi vielä kehittämiselle sijaa. Sisällön tuottamisen osalta tärkeimmiksi teemoiksi työnantajamielikuvan parantamiseksi nousivat etenemismahdollisuudet yrityksessä, ajankohtaiset aiheet, vastuullisuus sekä Kotipizza arjen esiin tuominen.

Tutkimuksen pohjalta Kotipizzalle voitiin antaa kehitysehdotuksia, joiden avulla Kotipizzan markkinointi kykenisi vahvistamaan Kotipizzan tunnettavuutta sekä näkyvyyttä potentiaalisten työnhakijoiden keskuudessa. Kotipizzaa työnantajana tulisi tuoda vahvemmin esille ulkoisesti sekä tuloksissa esiinnousseita teemoja hyödyntää sisältömarkkinoinnissa. Laadukkaan ja houkuttelevan työnantajamielikuva sisällön avulla Kotipizzan markkinointi kykenee myös ohjeistamaan Kotipizzan franchising-yrittäjiä siinä, miten työnantajamielikuvaa voidaan parantaa ulkoisesti, jolla on positiivista vaikutusta rekrytoinnin ja liiketoiminnan edistymiselle pidemmällä tähtäimellä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste