Paluun kulttuurishokki, Case STS Vaihto-oppilasohjelmat
Heino, Noora (2011)
Heino, Noora
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110814354
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110814354
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää paluun kulttuurishokin ilmenemistä käytännössä sekä toteuttaa käyttökelpoinen julkaisu paluuta varten STS Vaihto-oppilasohjelmien tuleville vaihto-oppilaille, jotta he voisivat varautua paluun kulttuurishokkiin paremmin. Tavoitteena oli saada vaihto-oppilaat tietoisiksi paluun aikana koetuista oireista sekä miten niitä voidaan lieventää. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli pääkaupunkiseudulla toimiva STS Vaihto-oppilasohjelmat. Vaihto-oppilaiden hyvinvointi on ensiarvoisen tärkeää yritykselle, joten oppilaiden auttaminen ja sen onnistuminen on hyvin tärkeää toiminnan kannalta. Julkaisun oli tarkoitus olla hyödyksi yritykselle, koska sen avulla yritys voi tuottaa lisäarvoa asiakkailleen. Julkaisun avulla vaihto-oppilaat voivat paremmin varautua paluun kulttuurishokkiin.
Ennen julkaisun tekoa oli saatava lisätietoa aiheesta ja selvitettävä, miten nuoret vaihto-oppilaat ovat kokeneet paluun kulttuurishokin ja miten seuraavia vaihto-oppilaita voisi ohjeistaa varautumaan siihen. Julkaisun tuli olla mahdollisimman informatiivinen ja käyttökelpoinen ohjeistus nuorelle, joka on lähdössä vaihtoon.
Paluun kulttuurishokki ilmenee, kun vaihto-oppilas saapuu kotiin vaihto-ohjelman päätyttyä. Oppilas on ollut poissa kotoa vuoden tai vähemmän aikaa ja hän saattaa kohdata vaikeuksia yrittäessään yhdistää vaihdossa opitut tavat kotimaan jo tuttuihin tapoihin. Oppilas myös huomaa kotimaan, perheen ja ystäviensä muuttuneen ja hän ei ehkä ymmärrä, miten aika ei pysähtynytkään vaihto-ohjelman aikana kotimaassa. Puhuttaessa vaihto-oppilaan kulttuurishokista on esiteltävä käsite vaihto-oppilas. Vaihto-oppilas on nuori oppilas, joka asuu itselleen vieraassa maassa ja kulttuurissa sekä vieraassa perheessä perheenjäsenenä. STS Vaihto-oppilasohjelmien asiakas on 14–18-vuotias nuori, joka opiskelee Suomessa täysipäiväisesti ennen vaihtoon lähtöä.
Työn tutkimusmenetelmänä oli asiakaskysely, jonka tarkoituksena oli saada hyödyllistä tietoa teorian tueksi sekä nähdä, miten teoria toteutuu käytännössä. Kyselyn avulla selvitettiin vastaajien paluun kulttuurishokin oireita, niiden kestoa ja miten niistä selviydyttiin. Työssä käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusta. Kvalitatiivinen aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä ja kvantitatiivinen aineisto käyttämällä diagrammeja ja prosentuaalisia osuuksia.
Kyselyyn vastasi 59 vaihto-oppilasta ja tuloksista päätellen paluun kulttuurishokki on olemassa ja ohjeistus siihen varautumiseen on hyödyllinen. Vastauksista ilmeni, että melkein kaikki ovat kokeneet jonkinlaisia oireita paluunsa aikana, ja osa ei tiennyt oireiden olevan osa kulttuurishokkia. He toivoivatkin, että asiasta olisi enemmän tietoa saatavilla. Kyselystä saatiin hyvää aineistoa, joka auttoi produktin eli julkaisun suunnittelussa.
Tutkija koki opinnäytetyöprosessin työläänä, mutta hyvin opettavaisena ja mielenkiintoisena. Aiheeseen syvällinen perehtyminen oli tarpeellinen ja asiakaskyselyn avulla tutkija pääsi tutkimaan, miten aihe toteutuu käytännössä. Tutkija on tyytyväinen koko prosessiin.
Ennen julkaisun tekoa oli saatava lisätietoa aiheesta ja selvitettävä, miten nuoret vaihto-oppilaat ovat kokeneet paluun kulttuurishokin ja miten seuraavia vaihto-oppilaita voisi ohjeistaa varautumaan siihen. Julkaisun tuli olla mahdollisimman informatiivinen ja käyttökelpoinen ohjeistus nuorelle, joka on lähdössä vaihtoon.
Paluun kulttuurishokki ilmenee, kun vaihto-oppilas saapuu kotiin vaihto-ohjelman päätyttyä. Oppilas on ollut poissa kotoa vuoden tai vähemmän aikaa ja hän saattaa kohdata vaikeuksia yrittäessään yhdistää vaihdossa opitut tavat kotimaan jo tuttuihin tapoihin. Oppilas myös huomaa kotimaan, perheen ja ystäviensä muuttuneen ja hän ei ehkä ymmärrä, miten aika ei pysähtynytkään vaihto-ohjelman aikana kotimaassa. Puhuttaessa vaihto-oppilaan kulttuurishokista on esiteltävä käsite vaihto-oppilas. Vaihto-oppilas on nuori oppilas, joka asuu itselleen vieraassa maassa ja kulttuurissa sekä vieraassa perheessä perheenjäsenenä. STS Vaihto-oppilasohjelmien asiakas on 14–18-vuotias nuori, joka opiskelee Suomessa täysipäiväisesti ennen vaihtoon lähtöä.
Työn tutkimusmenetelmänä oli asiakaskysely, jonka tarkoituksena oli saada hyödyllistä tietoa teorian tueksi sekä nähdä, miten teoria toteutuu käytännössä. Kyselyn avulla selvitettiin vastaajien paluun kulttuurishokin oireita, niiden kestoa ja miten niistä selviydyttiin. Työssä käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusta. Kvalitatiivinen aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä ja kvantitatiivinen aineisto käyttämällä diagrammeja ja prosentuaalisia osuuksia.
Kyselyyn vastasi 59 vaihto-oppilasta ja tuloksista päätellen paluun kulttuurishokki on olemassa ja ohjeistus siihen varautumiseen on hyödyllinen. Vastauksista ilmeni, että melkein kaikki ovat kokeneet jonkinlaisia oireita paluunsa aikana, ja osa ei tiennyt oireiden olevan osa kulttuurishokkia. He toivoivatkin, että asiasta olisi enemmän tietoa saatavilla. Kyselystä saatiin hyvää aineistoa, joka auttoi produktin eli julkaisun suunnittelussa.
Tutkija koki opinnäytetyöprosessin työläänä, mutta hyvin opettavaisena ja mielenkiintoisena. Aiheeseen syvällinen perehtyminen oli tarpeellinen ja asiakaskyselyn avulla tutkija pääsi tutkimaan, miten aihe toteutuu käytännössä. Tutkija on tyytyväinen koko prosessiin.