Pk-matkailuyritysten verkostoituminen : Case: Lohjan matkailupalvelukeskuksen toiminta-alue
Ahtela, Anu (2011)
Ahtela, Anu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111414524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111414524
Tiivistelmä
Kansallisen aluepolitiikan tavoitteena on mm. alueiden kansallisen ja kansainvälisen kilpailukyvyn kehittyminen sekä alueiden erityishaasteisiin vastaaminen. Globaali kilpailutilanne kiristyy ja matkailualan yritysten tulisi pitää puoliaan kiristyvässä kilpailussa. Pienille ja keskisuurille matkailualanyrityksille verkostoituminen tarjoaa tähän erinomaisen, toisiaan jopa ainoan, mahdollisuuden. Ennen kuin verkostoitumista alueella voidaan kehittää ja tarjota siihen uusia mahdollisuuksia, on selvitettävä verkostoitumisen nykytila. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli sekä selvittää, millaista yhteistyötä matkailualan pk-yritykset tekevät ja millaisissa verkostoissa ja matkailuhankkeissa ne ovat tai ovat olleet mukana. Case-tapauksena käytettiin Lohjan matkailupalvelukeskuksen toiminta-aluetta, joka pitää sisällään Lohjan, Karjalohjan ja Nummi-Pusulan kunnat.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään hyötyjä, joita yritykset verkostoitumisella tavoittelevat sekä sitä, millaisia vaiheita verkostosuhteen kehittymiseen liittyy. Lisäksi perehdytään verkostosuhteen keskeisiin ominaisuuksiin, ulottuvuuksiin sekä verkostoitumiseen liittyviin riskeihin ja ongelmiin. Lopuksi esitellään matkailuyritysten verkostoitumisen piirteitä aikaisempien tutkimusten valossa. Itse tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin 10 alueen matkailualan yrityksen edustajaa. Haastattelut toteutettiin elo- ja syyskuussa 2010.
Tutkimusongelmana oli, mitkä seikat edesauttavat matkailun pk-yritysten verkostoitumishalukkuutta ja toisaalta päinvastoin, mitkä ovat verkostoitumisen suurimmat esteet. Useat opinnäytetyössä saaduista tuloksista olivat yhteneviä aiempien tutkimustulosten kanssa. Joitakin tuloksia kuitenkin voitiin havaita juuri tämän opinnäytetyön pohjalta. Ensinnäkin, vahvimpia verkkoja olivat ne, jotka perustuivat sosiaalisiin suhteisiin. Toiseksi, kun tuote oli riittävän omaleimainen, tarve/halu verkostoitumiseen väheni. Lisäksi pienemmistä toimijoita juuri vanhimmat yritykset ovat aktiivisimmin mukana verkostomaisessa toiminnassa sekä alueellisessa matkailun kehittämisessä. Kolmanneksi, yrityksillä, joilla pääasiakasryhminä olivat joko ryhmät tai kokousmatkailijat, kiinnostus verkostoitumisen tarjoamiin mahdollisuuksiin oli vähäisempää.
Opinnäytetyön ensimmäisenä alaongelmana oli, mikä on kunnallisen matkailutoimen rooli verkostoissa ja, millaisia toimenpiteitä siltä odotetaan alueellisen yhteistyön edistämiseksi. Kysymykseen siitä, mikä on kunnallisen matkailutoimen rooli verkostoissa, opinnäytetyö antoi vastauksen. Sen sijaan siihen, millaisia toimenpiteitä siltä odotetaan alueellisen yhteistyön edistämiseksi, ei konkreettisia vastauksia saatu. Opinnäytetyön toisena alaongelmana oli selvittää, miten matkailutoimen tulisi tulevaisuudessa organisoitua, jotta se parhaiten palvelisi alueellista yhteistyötä. Tulosten osalta kävi ilmi, että yrittäjät ymmärtävät ja tunnustavat alueellisen matkailuorganisaation tarpeellisuuden tulevaisuuden kannalta, mutta ensiksikin se, mikä on tarkoituksenmukainen/toimiva alue yhteismarkkinoille, ja toiseksi se, miten alueellisen matkailuorganisaation tulisi organisoitua, jakaa mielipiteitä vahvasti.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään hyötyjä, joita yritykset verkostoitumisella tavoittelevat sekä sitä, millaisia vaiheita verkostosuhteen kehittymiseen liittyy. Lisäksi perehdytään verkostosuhteen keskeisiin ominaisuuksiin, ulottuvuuksiin sekä verkostoitumiseen liittyviin riskeihin ja ongelmiin. Lopuksi esitellään matkailuyritysten verkostoitumisen piirteitä aikaisempien tutkimusten valossa. Itse tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin 10 alueen matkailualan yrityksen edustajaa. Haastattelut toteutettiin elo- ja syyskuussa 2010.
Tutkimusongelmana oli, mitkä seikat edesauttavat matkailun pk-yritysten verkostoitumishalukkuutta ja toisaalta päinvastoin, mitkä ovat verkostoitumisen suurimmat esteet. Useat opinnäytetyössä saaduista tuloksista olivat yhteneviä aiempien tutkimustulosten kanssa. Joitakin tuloksia kuitenkin voitiin havaita juuri tämän opinnäytetyön pohjalta. Ensinnäkin, vahvimpia verkkoja olivat ne, jotka perustuivat sosiaalisiin suhteisiin. Toiseksi, kun tuote oli riittävän omaleimainen, tarve/halu verkostoitumiseen väheni. Lisäksi pienemmistä toimijoita juuri vanhimmat yritykset ovat aktiivisimmin mukana verkostomaisessa toiminnassa sekä alueellisessa matkailun kehittämisessä. Kolmanneksi, yrityksillä, joilla pääasiakasryhminä olivat joko ryhmät tai kokousmatkailijat, kiinnostus verkostoitumisen tarjoamiin mahdollisuuksiin oli vähäisempää.
Opinnäytetyön ensimmäisenä alaongelmana oli, mikä on kunnallisen matkailutoimen rooli verkostoissa ja, millaisia toimenpiteitä siltä odotetaan alueellisen yhteistyön edistämiseksi. Kysymykseen siitä, mikä on kunnallisen matkailutoimen rooli verkostoissa, opinnäytetyö antoi vastauksen. Sen sijaan siihen, millaisia toimenpiteitä siltä odotetaan alueellisen yhteistyön edistämiseksi, ei konkreettisia vastauksia saatu. Opinnäytetyön toisena alaongelmana oli selvittää, miten matkailutoimen tulisi tulevaisuudessa organisoitua, jotta se parhaiten palvelisi alueellista yhteistyötä. Tulosten osalta kävi ilmi, että yrittäjät ymmärtävät ja tunnustavat alueellisen matkailuorganisaation tarpeellisuuden tulevaisuuden kannalta, mutta ensiksikin se, mikä on tarkoituksenmukainen/toimiva alue yhteismarkkinoille, ja toiseksi se, miten alueellisen matkailuorganisaation tulisi organisoitua, jakaa mielipiteitä vahvasti.