Suomen Tilaajavastuu Oy:n suosittelumarkkinoinnin toimivuus rakennus- ja kiinteistöalan suosittelija- asiakkuuksissa
Sihvonen, Johanna (2011)
Sihvonen, Johanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111414529
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111414529
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin suosittelumarkkinoinnin toimivuutta Suomen Tilaajavastuu Oy:n rakennus- ja kiinteistöalan suosittelija-asiakkuuksissa. Tutkittava kohderyhmä valittiin yhdessä toimeksiantajan kanssa, jotta tämänhetkisen mallin toimivuudesta saataisiin mahdollisimman laaja ja kattava kuva.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko tämänhetkinen malli riittävän tehokas markkinoinnin keino, vai onko olemassa jokin muu tuottoisampi vaihtoehto markkinoinnin toteuttamiseen. Lisäksi tutkimuksessa haluttiin selvittää, miten tämänhetkistä suosittelumallia voitaisiin kehittää.
Opinnäytetyön lähdeaineistona käytettiin suosittelumarkkinointiin ja asiakkuuksiin liittyvää kirjallisuutta. Keskeisenä lähdeaineistona toimi myös muun muassa Laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä (tilaajavastuulaki).
Työn empiirinen tutkimus suoritettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä Google Docs – järjestelmän avulla. Sähköinen kyselylomake laadittiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa, jossa vastaajilta kysyttiin suosittelumallin toimivuuteen ja suosittelukeinoihin liittyviä kysymyksiä. Tutkimus toteutettiin syyskuun 2011 aikana, jolloin sähköinen kyselylomake lähetettiin 23 henkilölle. Kohdejoukosta kaiken kaikkiaan 10 henkilöä vastasi kyselyyn, joten vastausprosentiksi muodostui 43,5.
Suomen Tilaajavastuu Oy:n rakennus- ja kiinteistöalan asiakkaat ovat tyytyväisiä tämänhetkiseen suosittelumalliin. Palveluiden ja suosittelumallin toimivuutta perusteltiin muun muassa helppoudella ja edullisuudella. Suomen Tilaajavastuu Oy:n tarjoamia suosittelukeinoja käytetään monipuolisesti, joista käytetyimpiä tällä hetkellä ovat suosittelukirje ja sähköposti. Suositteluprosessin voidaan sanoa olevan toimiva, mutta sitä tukevat ohjeistukset ja lisäpalvelut vaativat jatkotoimenpiteitä, mikä ilmeni myös vastaajien esittämistä kehitysehdotuksista. Työn lopussa tuodaan esille konkreettisia keinoja, joiden avulla tämänhetkistä suosittelijamallia voidaan parantaa ja tehostaa.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko tämänhetkinen malli riittävän tehokas markkinoinnin keino, vai onko olemassa jokin muu tuottoisampi vaihtoehto markkinoinnin toteuttamiseen. Lisäksi tutkimuksessa haluttiin selvittää, miten tämänhetkistä suosittelumallia voitaisiin kehittää.
Opinnäytetyön lähdeaineistona käytettiin suosittelumarkkinointiin ja asiakkuuksiin liittyvää kirjallisuutta. Keskeisenä lähdeaineistona toimi myös muun muassa Laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä (tilaajavastuulaki).
Työn empiirinen tutkimus suoritettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä Google Docs – järjestelmän avulla. Sähköinen kyselylomake laadittiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa, jossa vastaajilta kysyttiin suosittelumallin toimivuuteen ja suosittelukeinoihin liittyviä kysymyksiä. Tutkimus toteutettiin syyskuun 2011 aikana, jolloin sähköinen kyselylomake lähetettiin 23 henkilölle. Kohdejoukosta kaiken kaikkiaan 10 henkilöä vastasi kyselyyn, joten vastausprosentiksi muodostui 43,5.
Suomen Tilaajavastuu Oy:n rakennus- ja kiinteistöalan asiakkaat ovat tyytyväisiä tämänhetkiseen suosittelumalliin. Palveluiden ja suosittelumallin toimivuutta perusteltiin muun muassa helppoudella ja edullisuudella. Suomen Tilaajavastuu Oy:n tarjoamia suosittelukeinoja käytetään monipuolisesti, joista käytetyimpiä tällä hetkellä ovat suosittelukirje ja sähköposti. Suositteluprosessin voidaan sanoa olevan toimiva, mutta sitä tukevat ohjeistukset ja lisäpalvelut vaativat jatkotoimenpiteitä, mikä ilmeni myös vastaajien esittämistä kehitysehdotuksista. Työn lopussa tuodaan esille konkreettisia keinoja, joiden avulla tämänhetkistä suosittelijamallia voidaan parantaa ja tehostaa.