Myyntilaskutuksen toimintatapamuutos Espoon kaupungin Talouspalveluissa
Koivunto, Markus (2020)
Koivunto, Markus
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112524345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112524345
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten digitalisaatio tulee vaikuttamaan Espoon kaupungin myyntilaskutuksen työhön. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Espoon kaupungin Talouspalveluiden Kirjanpidon ja myynnin -vastuualue, joka aloitti vuoden 2019 syyskuussa uuden toimintatapamuutoksen toteuttamisen osana koko talouspalveluiden laajuista Johtamisen ja talousohjauksen tietojärjestelmäkokonaisuus (JoTo) -projektia. Tavoitteena oli tuottaa tietoa myyntilaskutuksen työn muutoksesta ja tulevaisuudesta, sekä kartoittaa henkilöstön näkemyksiä käynnissä olevasta toimintatapamuutoksesta. Lopputuotoksen tarkoituksena on muodostaa kuva muutosprosessin tähänastisesta onnistumisesta ja luoda tuloksien pohjalta kehitysehdotuksia toiminnan parantamiseksi.
Tutkielma on toteutettu kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä on käytetty teemahaastatteluja, joiden tulosten analysoimisessa on hyödynnetty aineiston järjestämistä, luokittelua ja litterointia. Teemahaastattelun pääteemoina käytettiin kolmea teemaa: Kehittyvät järjestelmät, työnkuvan muutos ja tulevaisuuden näkymät. Lisäksi pääteemojen tuloksista muodostettiin kooste henkilöstön suhtautumisista toimintatapamuutoksen ensimmäisen vaiheen onnistumiseen.
Johtopäätöksissä käy ilmi, että myyntilaskutuksen henkilöstö on motivoitunut ja kiinnostunut työn muutosta kohtaan. Käytössä olevia järjestelmiä ja käytäntöjä on pyritty jatkuvasti kehittämään vastaamaan nykyajan standardeja. Tulevaisuudessa myyntilaskutuksen nähdään tarjoavan entistä enemmän verkossa tapahtuvaa asiantuntija- ja neuvontapalveluja sisäisille ja ulkoisille asiakkaille. Toimintatapamuutoksen myötä vastuualueen toiminnan todettiin kehittyneen viestinnän ja digitalisoitumisen osalta, mutta muutoksien nopeuden vuoksi uusien työtehtävien opetteluun ja tietomäärän käsittelemiseen olisi toivottu enemmän aikaa. Tulosten perusteella kehittämisehdotuksiksi muodostuivat hallitun työnkierron suunnitteleminen ja huolellisen perehdyttämisen ja osaamisen mallit.
Tutkielma on toteutettu kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä on käytetty teemahaastatteluja, joiden tulosten analysoimisessa on hyödynnetty aineiston järjestämistä, luokittelua ja litterointia. Teemahaastattelun pääteemoina käytettiin kolmea teemaa: Kehittyvät järjestelmät, työnkuvan muutos ja tulevaisuuden näkymät. Lisäksi pääteemojen tuloksista muodostettiin kooste henkilöstön suhtautumisista toimintatapamuutoksen ensimmäisen vaiheen onnistumiseen.
Johtopäätöksissä käy ilmi, että myyntilaskutuksen henkilöstö on motivoitunut ja kiinnostunut työn muutosta kohtaan. Käytössä olevia järjestelmiä ja käytäntöjä on pyritty jatkuvasti kehittämään vastaamaan nykyajan standardeja. Tulevaisuudessa myyntilaskutuksen nähdään tarjoavan entistä enemmän verkossa tapahtuvaa asiantuntija- ja neuvontapalveluja sisäisille ja ulkoisille asiakkaille. Toimintatapamuutoksen myötä vastuualueen toiminnan todettiin kehittyneen viestinnän ja digitalisoitumisen osalta, mutta muutoksien nopeuden vuoksi uusien työtehtävien opetteluun ja tietomäärän käsittelemiseen olisi toivottu enemmän aikaa. Tulosten perusteella kehittämisehdotuksiksi muodostuivat hallitun työnkierron suunnitteleminen ja huolellisen perehdyttämisen ja osaamisen mallit.