Pankkien mobiilipalvelut mikro-, pien- ja keskisuurille yrityksille
Sipponen, Elina (2020)
Sipponen, Elina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112624628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112624628
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee Osuuspankin (OP) yritysasiakkaiden mobiilipalvelun eli OP-yritysmobiilipalvelun ja selainpohjaisen Yrityksen OP-verkkopalvelun keskinäistä suhdetta yrityskäyttäjien näkökulmasta. Työssä selvitetään, ovatko OP:n yritysasiakkaat valmiita siirtymään pelkästään OP-yritysmobiilin käyttöön ja millä tavalla palvelun käyttö eroaa Yritysten OP-verkkopalvelun (op.fi) käytöstä. Pankkipalveluiden siirtyminen mobiiliin yleistyy koko maailmassa, mikä muuttaa digitaalisten palveluiden prosesseja ja rakenteita. Siksi opinnäytetyö pohtii teknologiakehityksen trendejä lähivuosina. Lisäksi opinnäytetyössä vertaillaan Suomessa toimivien finanssiryhmien mobiilipalveluita ja taloudenhallinnan mobiilipalveluita sekä tarkastellaan digipalveluiden kehittämiseen voimakkaasti vaikuttavaa lainsäädäntöä. Tutkimuksen tarkoituksena on auttaa OP:ta kehittämään OP-yritysmobiilissa tarjottavia palveluita vastaamaan paremmin mikro-, ja keskisuurien yrityksien asiakastarpeeseen.
Opinnäytetyön tutkimus keskittyy mikro-, ja keskisuuriin yrityksiin ja rajaa ulkopuolelleen suuret yritykset ja suuryritykset sekä henkilöasiakaspalvelut. Opinnäytetyön tutkimusosio on kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen tapaustutkimus ja se pohjautuu yritysasiakkaille tehdyn kyselyn tuloksiin. Tiedonkeruumenetelmänä toimi puolistrukturoitu sähköinen kyselylomake, joka lähetettiin OP:n yritysasiakkaille elokuussa 2019.
Opinnäytetyön tutkimusosio osoittaa, etteivät OP:n mikro-, pien- ja keskisuurten yritysten yritysasiakkaat ole vielä valmiita siirtymään pelkästään OP-yritysmobiilin käyttöön, vaan kaipaavat palvelun rinnalle edelleen Yritysten OP-verkkopalvelua (op.fi:tä). Tähän vaikuttivat muun muassa OP-yritysmobiilin suppeampi palvelutarjonta ja mobiilin hankalampi käyttö pienen näytön ja näppäimistön puutteen takia. Opinnäytteeseen sisältyvän pohdinnan mukaan tulevaisuudessa olisi hyvä laajentaa OP-yritysmobiilin palvelutarjontaa ja pohtia sitä, pitäisikö palvelua jatkossakin kehittää ainoastaan mikro-, pien- ja keskisuurien yrityksien tarpeisiin.
This Bachelor´s thesis examines the use of Osuuspankki’s OP Business mobile application compared to the use of browser-based OP Corporate eService (op.fi) from an entrepreneur’s point of view. The purpose of the thesis is to find out whether OP corporate customers are ready to switch to using exclusively OP Business mobile application and how the use of the service differs from the use of OP Corporate eService (op.fi).
The thesis applies both qualitative and quantitative methods. The study was implemented by an electronic questionnaire sent to 2 000 OP's corporate customers in 2019. The research is a case study, and it is based on the results of an interview with corporate customers. The present thesis does not deal with big companies, large companies, and personal services of banks.
The results indicate that OP's corporate customers are not yet ready to use OP Business mobile service exclusively. This is because it is more difficult to use mobile applications because in mobile devices have a smaller screens, and lack a keyboard. This result follows also from the fact that OP Business' mobile service is not yet as extensive as OP Corporate eService.
It is proposed in the conclusions of the thesis that in the future it would be good to expand OP's corporate mobile service offering and consider whether the service should be further developed only for the needs of micro, small and medium-sized enterprises.
Opinnäytetyön tutkimus keskittyy mikro-, ja keskisuuriin yrityksiin ja rajaa ulkopuolelleen suuret yritykset ja suuryritykset sekä henkilöasiakaspalvelut. Opinnäytetyön tutkimusosio on kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen tapaustutkimus ja se pohjautuu yritysasiakkaille tehdyn kyselyn tuloksiin. Tiedonkeruumenetelmänä toimi puolistrukturoitu sähköinen kyselylomake, joka lähetettiin OP:n yritysasiakkaille elokuussa 2019.
Opinnäytetyön tutkimusosio osoittaa, etteivät OP:n mikro-, pien- ja keskisuurten yritysten yritysasiakkaat ole vielä valmiita siirtymään pelkästään OP-yritysmobiilin käyttöön, vaan kaipaavat palvelun rinnalle edelleen Yritysten OP-verkkopalvelua (op.fi:tä). Tähän vaikuttivat muun muassa OP-yritysmobiilin suppeampi palvelutarjonta ja mobiilin hankalampi käyttö pienen näytön ja näppäimistön puutteen takia. Opinnäytteeseen sisältyvän pohdinnan mukaan tulevaisuudessa olisi hyvä laajentaa OP-yritysmobiilin palvelutarjontaa ja pohtia sitä, pitäisikö palvelua jatkossakin kehittää ainoastaan mikro-, pien- ja keskisuurien yrityksien tarpeisiin.
This Bachelor´s thesis examines the use of Osuuspankki’s OP Business mobile application compared to the use of browser-based OP Corporate eService (op.fi) from an entrepreneur’s point of view. The purpose of the thesis is to find out whether OP corporate customers are ready to switch to using exclusively OP Business mobile application and how the use of the service differs from the use of OP Corporate eService (op.fi).
The thesis applies both qualitative and quantitative methods. The study was implemented by an electronic questionnaire sent to 2 000 OP's corporate customers in 2019. The research is a case study, and it is based on the results of an interview with corporate customers. The present thesis does not deal with big companies, large companies, and personal services of banks.
The results indicate that OP's corporate customers are not yet ready to use OP Business mobile service exclusively. This is because it is more difficult to use mobile applications because in mobile devices have a smaller screens, and lack a keyboard. This result follows also from the fact that OP Business' mobile service is not yet as extensive as OP Corporate eService.
It is proposed in the conclusions of the thesis that in the future it would be good to expand OP's corporate mobile service offering and consider whether the service should be further developed only for the needs of micro, small and medium-sized enterprises.