Mun keho, mä päätän! : Kehotunnekasvatusopas varhaiskasvatuksen työntekijöille
Henriksson, Marika; Nupponen, Hilma (2020)
Henriksson, Marika
Nupponen, Hilma
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724765
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724765
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kehotunnekasvatus varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä varhaiskasvatuksen työntekijöiden tietoutta kehotunnekasvatuksesta ja sen sisällöistä. Opinnäytetyön tavoite oli tuottaa opas kehotunnekasvatuksesta. Oppaan tavoitteena oli auttaa varhaiskasvatuksen työntekijöitä tuottamaan kehotunnekasvatusta ja siihen liittyvää sisältöä työssään.
Toimeksiantajana oli Tampereen kaupungin Hervannan päiväkoti. Opinnäytetyö oli toiminnallinen. Opinnäytetyön tietoperustaan kirjoitettiin lähteiden ja aiemmin tutkitun tiedon perusteella tietoa kehotunnekasvatuksesta ja sen teemoista. Opas koottiin tietoperustan pohjalta kehotunnekasvatuksen eri teemojen ympärille määrittäen termejä sekä antaen aiheesta tietoa, vinkkejä ja neuvoja niin yksittäisille lukijoille kuin myös työryhmille.
Opinnäytetyössä korostuu kehotunnekasvatuksen merkittävyys varhaisessa vaiheessa kasvatusta, jo ennen kouluikää. Monet lapset ja nuoret joutuvat kokemaan seksuaalista ahdistelua ja -väkivaltaa, jonka vuoksi kehotunnekasvatus on tärkeä aloittaa jo varhaiskasvatuksessa. Lasten oikeudet ja fyysinen koskemattomuus toteutuvat paremmin, kun lapsilla on jo pienestä lähtien turvataitoja, taito puhua omasta kehostaan ja seksuaalisuudesta sekä kyky tunnistaa ja puolustaa omia rajojaan.
Toimeksiantajana oli Tampereen kaupungin Hervannan päiväkoti. Opinnäytetyö oli toiminnallinen. Opinnäytetyön tietoperustaan kirjoitettiin lähteiden ja aiemmin tutkitun tiedon perusteella tietoa kehotunnekasvatuksesta ja sen teemoista. Opas koottiin tietoperustan pohjalta kehotunnekasvatuksen eri teemojen ympärille määrittäen termejä sekä antaen aiheesta tietoa, vinkkejä ja neuvoja niin yksittäisille lukijoille kuin myös työryhmille.
Opinnäytetyössä korostuu kehotunnekasvatuksen merkittävyys varhaisessa vaiheessa kasvatusta, jo ennen kouluikää. Monet lapset ja nuoret joutuvat kokemaan seksuaalista ahdistelua ja -väkivaltaa, jonka vuoksi kehotunnekasvatus on tärkeä aloittaa jo varhaiskasvatuksessa. Lasten oikeudet ja fyysinen koskemattomuus toteutuvat paremmin, kun lapsilla on jo pienestä lähtien turvataitoja, taito puhua omasta kehostaan ja seksuaalisuudesta sekä kyky tunnistaa ja puolustaa omia rajojaan.