Asiakaslähtöinen lastensuojelun kehittäminen
Kauppi, Laura; Hotti, Pia (2020)
Kauppi, Laura
Hotti, Pia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724677
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724677
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämishankkeen kohteena oli SyTy!-pilottitiimin systeemisen lastensuojelun toimintamallin pilottihanke (2019-2020) ja kohdeorganisaationa Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä. Kehittämishankkeen tarkoituksena on edistää systeemisen toimintamallin juurruttamista ja levittämistä Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymässä.
Tässä kehittämishankkeessa tutkimusaineisto kerättiin Bikva-arviointimenetelmää soveltaen haastatteluilla kolmella eri tasolla. Ensimmäisen tason haastatteluun osallistuivat SyTy!-pilottitiimin asiakkaat, toiseen SyTy!-pilottitiimin työntekijät ja kolmanteen Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän johtajat. Ensimmäisellä tasolla asiakkailta kerättiin tietoa kokemuksista lastensuojelun systeemisen toimintamallin mukaisesta työskentelystä. Toisella tasolla työntekijät toivat esiin omaa näkemystään asiakashaastatteluihin pohjaten ja kolmannella tasolla johtajat peilasivat kokemuksiaan asiakkaiden ja työntekijöiden haastattelujen tuloksiin.
Aineiston analyysissä käytettiin aineistolähtöistä sisällön analyysiä. Aineiston pohjalta saatujen tulosten mukaan asiakkaat ovat kokeneet hyötyneensä systeemisen lastensuojelun mallin mukaisesta työskentelystä. Aineiston pohjalta kehitetyt suositukset jatkotyöskentelylle ovat osallisuuden tason arvioiminen, työskentelyn läpinäkyvyyden lisääminen, eri toimijoiden rooli selkiyttäminen, asiakasmäärien rajaaminen, hyväksi koettujen systeemisen mallin mukaisten käytäntöjen vahvistaminen, osaamisen kartoitus, asiakaspalautteen ja arvioinnin systematisointi, peruspalveluiden vahvistaminen, oikea-aikaisen avun saamisen varmistaminen ja systeemistä mallia tukevan asiakaspalvelujärjestelmän kehittäminen.
Tässä kehittämishankkeessa tutkimusaineisto kerättiin Bikva-arviointimenetelmää soveltaen haastatteluilla kolmella eri tasolla. Ensimmäisen tason haastatteluun osallistuivat SyTy!-pilottitiimin asiakkaat, toiseen SyTy!-pilottitiimin työntekijät ja kolmanteen Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän johtajat. Ensimmäisellä tasolla asiakkailta kerättiin tietoa kokemuksista lastensuojelun systeemisen toimintamallin mukaisesta työskentelystä. Toisella tasolla työntekijät toivat esiin omaa näkemystään asiakashaastatteluihin pohjaten ja kolmannella tasolla johtajat peilasivat kokemuksiaan asiakkaiden ja työntekijöiden haastattelujen tuloksiin.
Aineiston analyysissä käytettiin aineistolähtöistä sisällön analyysiä. Aineiston pohjalta saatujen tulosten mukaan asiakkaat ovat kokeneet hyötyneensä systeemisen lastensuojelun mallin mukaisesta työskentelystä. Aineiston pohjalta kehitetyt suositukset jatkotyöskentelylle ovat osallisuuden tason arvioiminen, työskentelyn läpinäkyvyyden lisääminen, eri toimijoiden rooli selkiyttäminen, asiakasmäärien rajaaminen, hyväksi koettujen systeemisen mallin mukaisten käytäntöjen vahvistaminen, osaamisen kartoitus, asiakaspalautteen ja arvioinnin systematisointi, peruspalveluiden vahvistaminen, oikea-aikaisen avun saamisen varmistaminen ja systeemistä mallia tukevan asiakaspalvelujärjestelmän kehittäminen.