ASKELEITTAIN-OPETUSOHJELMA - TUNNE- JA SOSIAALISET TAIDOT ESIKOULUIKÄISILLÄ
Tikka, Hanna; Astikainen, Tanja (2011)
Tikka, Hanna
Astikainen, Tanja
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112215016
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112215016
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää lasten tunne- ja sosiaalisten taitojen esiintymistä Askeleittain opetustuokioiden aikana ja näiden taitojen opettamisen tärkeyttä varhais-kasvatuksessa perheiden ja päiväkodin näkökulmasta. Opinnäytetyön aihe nousi omasta mielenkiinnosta tunne- ja sosiaalisten taitojen opetusta kohtaan. Näitä taitoja ei voi koskaan harjoitella liikaa eivätkä ne tule koskaan valmiiksi.
Opinnäytetyön taustateoria pohjautuu Askeleittain-opetusohjelman teorioihin. Opin-näytetyö on laadullinen tutkimus, jossa käytettiin kolmea eri menetelmää: havainnoin-tia, kyselyä ja ryhmähaastattelua. Tutkimushenkilöinä olivat kuusi erään kouvolalaisen päiväkodin esikouluryhmän lasta, joita havainnoitiin talvella ja keväällä 2011. Tutkimukseen osallistuivat myös lasten vanhemmat ja esikouluryhmän kolme työnte-kijää. Tutkimusaineistoa käsiteltiin ja analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimus tuotti vastauksia kolmesta näkökulmasta: lasten, vanhempien ja työntekijöi-den. Tuloksia tarkastellessa tulee muistaa lasten taitojen kehityksen yksilöllisyys, sekä erilaiset lähtötasot. Sekä työntekijät että vanhemmat kokivat tunne- ja sosiaalisten tai-tojen opetuksen päiväkodissa tärkeäksi osaksi esikouluvuotta.
Tuloksista kävi ilmi vanhempien ja työntekijöiden erilainen näkemys lasten taitojen kehittymisestä ja harjoittelun tarpeesta. Erilaisissa ympäristöissä lasten taidot näkyvät eri tavalla. Havainnoinnin tulokset ja työntekijöiden näkemykset puolestaan kohtasi-vat.
Päiväkodin työntekijät ovat olleet tyytyväisiä Askeleittain-opetusohjelmaan ja kertovat sen näkyvän vahvasti päiväkodin arjessa ja lasten toiminnassa.
Opinnäytetyön taustateoria pohjautuu Askeleittain-opetusohjelman teorioihin. Opin-näytetyö on laadullinen tutkimus, jossa käytettiin kolmea eri menetelmää: havainnoin-tia, kyselyä ja ryhmähaastattelua. Tutkimushenkilöinä olivat kuusi erään kouvolalaisen päiväkodin esikouluryhmän lasta, joita havainnoitiin talvella ja keväällä 2011. Tutkimukseen osallistuivat myös lasten vanhemmat ja esikouluryhmän kolme työnte-kijää. Tutkimusaineistoa käsiteltiin ja analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimus tuotti vastauksia kolmesta näkökulmasta: lasten, vanhempien ja työntekijöi-den. Tuloksia tarkastellessa tulee muistaa lasten taitojen kehityksen yksilöllisyys, sekä erilaiset lähtötasot. Sekä työntekijät että vanhemmat kokivat tunne- ja sosiaalisten tai-tojen opetuksen päiväkodissa tärkeäksi osaksi esikouluvuotta.
Tuloksista kävi ilmi vanhempien ja työntekijöiden erilainen näkemys lasten taitojen kehittymisestä ja harjoittelun tarpeesta. Erilaisissa ympäristöissä lasten taidot näkyvät eri tavalla. Havainnoinnin tulokset ja työntekijöiden näkemykset puolestaan kohtasi-vat.
Päiväkodin työntekijät ovat olleet tyytyväisiä Askeleittain-opetusohjelmaan ja kertovat sen näkyvän vahvasti päiväkodin arjessa ja lasten toiminnassa.