Maaseutumatkailun vetovoimaisuus nuorten aikuisten näkökulmasta
Kupiainen, Jennika (2011)
Kupiainen, Jennika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111714735
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111714735
Tiivistelmä
Vuosi 2011 on nuorten teemavuosi, jonka tarkoituksena on tuoda esiin nuorten mahdollisuuksia elää ja työskennellä maaseudulla, lähellä luontoa. Tämän opinnäytetyön aiheena oli maaseutumatkailu nuorten aikuisten näkökulmasta ja sen toimeksiantajana oli Matkailun teemaryhmä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa nuorten aikuisten matkustamisesta matkailun teemaryhmää varten. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää nuorten matkustamisen motiiveja. Toisena tavoitteena oli kartoittaa maaseudun vetovoimatekijöitä nuorten näkökulmasta. Kolmas tavoite oli kartoittaa nuorten suhtautumista maaseutuun ja maaseutumatkailuun. Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli, miten kaupunkilaiset nuoret aikuiset mieltävät maaseudun matkailukohteena.
Tutkimuksen keskeisimmät käsitteet olivat maaseutumatkailu sekä sen vetovoima. Opinnäytetyön kohderyhmänä olivat nuoret aikuiset, joiden matkustuskäyttäytymistä tutkittiin. Tutkimus oli määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimusmenetelmänä käytettiin informoitua kyselyä joka toteutettiin kesä-heinäkuussa 2011 pääkaupunkiseudulla. Kyselyn avulla saatiin tietoa nuorten aikuisten matkustuskäyttäytymisestä sekä siitä, miten nuoret kokivat maaseudun vetovoiman ja maaseudun matkustuskohteena. Kyselylomakkeet analysoitiin moodin, variaatiosuhteen, huipukkuuden sekä ristiintaulukoinnin avulla.
Keskeisimpiä tuloksia olivat, että nuoret matkustavat maaseudulle autolla useasti vuodessa muutamaksi päiväksi kerrallaan. Nuorten mielikuvat maaseudusta olivat pääosin positiivisia ja liittyvät mökkeilyyn, lomanviettoon ja maatiloihin. Rentoutumisen koettiin puolestaan olevan maaseudulle matkustamisen pääasiallinen motiivi. Nuoret matkustaisivat maaseudulle useammin, jos heillä olisi enemmän aikaa. Nuoret eivät käytä maaseudun palveluita, mutta harrastavat erilaisia lajeja etenkin kesäaktiviteetteja. Maaseutumatkailu ei ole nuorten mielestä tarpeeksi esillä eri medioissa.
Johtopäätöksenä tästä tutkimuksessa todettiin, että nuorille tulisi markkinoida maaseutua siten, etteivät he kokisi maaseutumatkailun olevan vain maatilamatkailua. Maaseudun markkinointia sekä esille tuomista eri medioissa erityisesti Internetissä, tulisi lisätä. Markkinoinnissa tulisi ottaa huomioon tutkimuksen kohderyhmän erityispiirteet. Nuorilla on vähemmän rahaa käytettävissä verrattuna heitä vanhempiin ikäryhmiin. Nuoret matkustavat maaseudulle yli kolme kertaa vuodessa muutamaksi päiväksi, joten olisi syytä miettiä, mitkä ovat parhaita palveluita, joita tulisi markkinoida. Nuorten motiivit matkustaa maaseudulle olivat suurimmaksi osaksi nuorten omaan motivaation liittyviä, eivätkä maaseudun vetovoimaan liittyviä. Tämän vuoksi markkinoinnissa tulisi tuoda entistä enemmän esille juuri maaseudun vetovoimaan liittyviä seikkoja, kuten luontoaktiviteetteja sekä ystävällistä palvelua.
Tutkimuksen keskeisimmät käsitteet olivat maaseutumatkailu sekä sen vetovoima. Opinnäytetyön kohderyhmänä olivat nuoret aikuiset, joiden matkustuskäyttäytymistä tutkittiin. Tutkimus oli määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimusmenetelmänä käytettiin informoitua kyselyä joka toteutettiin kesä-heinäkuussa 2011 pääkaupunkiseudulla. Kyselyn avulla saatiin tietoa nuorten aikuisten matkustuskäyttäytymisestä sekä siitä, miten nuoret kokivat maaseudun vetovoiman ja maaseudun matkustuskohteena. Kyselylomakkeet analysoitiin moodin, variaatiosuhteen, huipukkuuden sekä ristiintaulukoinnin avulla.
Keskeisimpiä tuloksia olivat, että nuoret matkustavat maaseudulle autolla useasti vuodessa muutamaksi päiväksi kerrallaan. Nuorten mielikuvat maaseudusta olivat pääosin positiivisia ja liittyvät mökkeilyyn, lomanviettoon ja maatiloihin. Rentoutumisen koettiin puolestaan olevan maaseudulle matkustamisen pääasiallinen motiivi. Nuoret matkustaisivat maaseudulle useammin, jos heillä olisi enemmän aikaa. Nuoret eivät käytä maaseudun palveluita, mutta harrastavat erilaisia lajeja etenkin kesäaktiviteetteja. Maaseutumatkailu ei ole nuorten mielestä tarpeeksi esillä eri medioissa.
Johtopäätöksenä tästä tutkimuksessa todettiin, että nuorille tulisi markkinoida maaseutua siten, etteivät he kokisi maaseutumatkailun olevan vain maatilamatkailua. Maaseudun markkinointia sekä esille tuomista eri medioissa erityisesti Internetissä, tulisi lisätä. Markkinoinnissa tulisi ottaa huomioon tutkimuksen kohderyhmän erityispiirteet. Nuorilla on vähemmän rahaa käytettävissä verrattuna heitä vanhempiin ikäryhmiin. Nuoret matkustavat maaseudulle yli kolme kertaa vuodessa muutamaksi päiväksi, joten olisi syytä miettiä, mitkä ovat parhaita palveluita, joita tulisi markkinoida. Nuorten motiivit matkustaa maaseudulle olivat suurimmaksi osaksi nuorten omaan motivaation liittyviä, eivätkä maaseudun vetovoimaan liittyviä. Tämän vuoksi markkinoinnissa tulisi tuoda entistä enemmän esille juuri maaseudun vetovoimaan liittyviä seikkoja, kuten luontoaktiviteetteja sekä ystävällistä palvelua.