Alakouluikäisen ADHD-lapsen kohtaaminen hoitotyössä, opetusvideo opiskelijoille
Collander, Tuija (2020)
Collander, Tuija
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112824887
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112824887
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusvideo Laurean opiskelijoille opiskelijoille alakouluikäisen ADHD-lapsen kohtaamisessa hoitotyössä. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä hoitoalan opiskelijoiden tietoisuutta alakouluikäisten ADHD:sta ja antaa heille tietoa ja toimivia menetelmiä kohdata ADHD-lapsi hoitotyön asiakkaana. Yhteistyökumppanina toimii Laurea-ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Toiminnalliseen opinnäytteeseen kuuluvat kirjallinen rapotti ja opetusvideo. Opinnäytetyön tietoperustana on käytetty luotettavia ja ajantasaisia kotimaisia ja kansainvälisiä teoksia, artikkeleja sekä sähköisiä julkaisuja. Opetusvideolla on kertojan puhetta, näyteltyjä kohtauksia ja tekstidioja, joissa annetaan ohjeita ADHD-lapsen kohtaamiseen. Näytellyt kohtaukset kuvaavat kotona tehtävää ennakointia terveydenhoitajalla käymiseen ja verenpaineen, sekä painon ja pituuden mittaamista terveydenhoitajan vastaanotolla. Videon arviointi tehtiin sähköisellä palautelomakkeella, joka sisälsi neljä strukturoitua kysymystä ja yhden avoimen kysymyksen. Saadun palautteen perusteella video on hyödyllinen ja se antoi tietoa ADHD-oireisen lapsen kohtaamiseen hoitotyössä.
Kehittämisehdotuksena voisi tuottaa kaksi erillistä videota. Ensimmäinen video, jossa kerrotaan ADHD-lapsen päivästä ja toinen video, jonka teemana olisi erilaiset tutkimukset sairaalassa.
Tämän opinnäytetyön opetusvideo on tarkoitettu Laurea-ammattikorkeakoulun sisäiseen käyttöön ja se on tallennettu tekijän piilotetulle YouTube-kanavalle.
Asiasanat: alakouluikäinen, ADHD, kohtaaminen, hoitotyö
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Toiminnalliseen opinnäytteeseen kuuluvat kirjallinen rapotti ja opetusvideo. Opinnäytetyön tietoperustana on käytetty luotettavia ja ajantasaisia kotimaisia ja kansainvälisiä teoksia, artikkeleja sekä sähköisiä julkaisuja. Opetusvideolla on kertojan puhetta, näyteltyjä kohtauksia ja tekstidioja, joissa annetaan ohjeita ADHD-lapsen kohtaamiseen. Näytellyt kohtaukset kuvaavat kotona tehtävää ennakointia terveydenhoitajalla käymiseen ja verenpaineen, sekä painon ja pituuden mittaamista terveydenhoitajan vastaanotolla. Videon arviointi tehtiin sähköisellä palautelomakkeella, joka sisälsi neljä strukturoitua kysymystä ja yhden avoimen kysymyksen. Saadun palautteen perusteella video on hyödyllinen ja se antoi tietoa ADHD-oireisen lapsen kohtaamiseen hoitotyössä.
Kehittämisehdotuksena voisi tuottaa kaksi erillistä videota. Ensimmäinen video, jossa kerrotaan ADHD-lapsen päivästä ja toinen video, jonka teemana olisi erilaiset tutkimukset sairaalassa.
Tämän opinnäytetyön opetusvideo on tarkoitettu Laurea-ammattikorkeakoulun sisäiseen käyttöön ja se on tallennettu tekijän piilotetulle YouTube-kanavalle.
Asiasanat: alakouluikäinen, ADHD, kohtaaminen, hoitotyö