Asiakkuuksien hallinnan kehittäminen esimerkkiyrityksessä
Maatraiva, Silja (2011)
Maatraiva, Silja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111714762
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111714762
Tiivistelmä
Asiakkuuksien hallinta on tänä päivänä välttämätön osa jokaisen menestyvän yrityksen myyntistrategiaa. Sen ensisijaisena tavoitteena on lisätä yrityksen tietämystä ja ymmärrystä olemassa olevista asiakkuuksistaan. Kun yritys pystyy vastaamaan entistä paremmin asiakkaidensa tarpeisiin, pääsee se väistämättä parempaan asiakaskannattavuuteen ja tämän myötä myös asiakkuuksien tuottama kokonaisarvo kasvaa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia esimerkkiyrityksen asiakkuuksien syntymisen syitä, asiakkuuksien kehittymistä sekä erityisesti asiakastyytyväisyyttä ja pohtia keinoja kehittää asiakkuuksien hallintaa. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona suomalaiselle valokuvatuotanto- ja valokuvaaja-agentuuriyritykselle. Kyseinen yritys halusi selvittää, mistä syistä asiakkaat ovat valinneet heidän palvelunsa, miten asiakkuus on kehittynyt, ovatko asiakkaat tyytyväisiä valintaansa sekä hyödyntää tutkimuksesta saatuja tietoja omassa asiakkuuksien hallinnassaan ja markkinoinnissaan, saavuttaen näiden avulla lisää tuottavuutta.
Työn tutkimusosa oli melko perinteinen asiakastyytyväisyystutkimus, joka toteutettiin sähköpostissa internet-linkkinä lähetettävän e-lomakkeen avulla. Haastattelukysymykset luotiin opinnäytetyön teoriaosuuden pohjalta, joka liittyi oleellisesti tutkimusongelmaan: asiakkuuksien hallinnan kehittämiseen entistä tuottavampaa suuntaan. Tutkimus lähetettiin kaikille yrityksen asiakkaille, jotka muodostivat tutkimuksen perusjoukon.
Asiakastyytyväisyystutkimuksesta saadut tulokset olivat kaiken kaikkiaan hyviä. Tutkimukseen osallistuneet Yritys X:n asiakkaat ovat yhteistyöhön pääasiallisesti hyvinkin tyytyväisiä. Vaikka ongelmakohtiakin tuli ilmi jonkin verran, eivät ne kuitenkaan olleet niin vakavia, että olisivat merkittävästi heikentäneet tutkimuksen tuloksia. Tuloksista oli kuitenkin havaittavissa, että asiakkuuksien hallinnan kehittäminen esimerkiksi asiakkuuksien luokittelua ja seurantaa parantamalla, asiakkuudenhallintajärjestelmän käyttöönotolla sekä myynnin apuvälineiden järjestämisellä mainostoimistoasiakkaille, lisäisi uskollisten asiakkaiden määrää ja vaikuttaisi positiivisesti asiakkuuksien kokonaisarvon kehittymiseen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia esimerkkiyrityksen asiakkuuksien syntymisen syitä, asiakkuuksien kehittymistä sekä erityisesti asiakastyytyväisyyttä ja pohtia keinoja kehittää asiakkuuksien hallintaa. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona suomalaiselle valokuvatuotanto- ja valokuvaaja-agentuuriyritykselle. Kyseinen yritys halusi selvittää, mistä syistä asiakkaat ovat valinneet heidän palvelunsa, miten asiakkuus on kehittynyt, ovatko asiakkaat tyytyväisiä valintaansa sekä hyödyntää tutkimuksesta saatuja tietoja omassa asiakkuuksien hallinnassaan ja markkinoinnissaan, saavuttaen näiden avulla lisää tuottavuutta.
Työn tutkimusosa oli melko perinteinen asiakastyytyväisyystutkimus, joka toteutettiin sähköpostissa internet-linkkinä lähetettävän e-lomakkeen avulla. Haastattelukysymykset luotiin opinnäytetyön teoriaosuuden pohjalta, joka liittyi oleellisesti tutkimusongelmaan: asiakkuuksien hallinnan kehittämiseen entistä tuottavampaa suuntaan. Tutkimus lähetettiin kaikille yrityksen asiakkaille, jotka muodostivat tutkimuksen perusjoukon.
Asiakastyytyväisyystutkimuksesta saadut tulokset olivat kaiken kaikkiaan hyviä. Tutkimukseen osallistuneet Yritys X:n asiakkaat ovat yhteistyöhön pääasiallisesti hyvinkin tyytyväisiä. Vaikka ongelmakohtiakin tuli ilmi jonkin verran, eivät ne kuitenkaan olleet niin vakavia, että olisivat merkittävästi heikentäneet tutkimuksen tuloksia. Tuloksista oli kuitenkin havaittavissa, että asiakkuuksien hallinnan kehittäminen esimerkiksi asiakkuuksien luokittelua ja seurantaa parantamalla, asiakkuudenhallintajärjestelmän käyttöönotolla sekä myynnin apuvälineiden järjestämisellä mainostoimistoasiakkaille, lisäisi uskollisten asiakkaiden määrää ja vaikuttaisi positiivisesti asiakkuuksien kokonaisarvon kehittymiseen.