Palveluhallinnan valvontanäyttö : Case CGI
Suhonen, Mikko (2020)
Suhonen, Mikko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025068
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025068
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä toteutettiin mittarinäkymä, josta nähdään palvelutasotavoitteet ja palveluhallinnan tehokkuus. Kojetaulun pääasiallinen käyttö ja hyöty tulee palvelupäällikölle, joka raportoi kojetaulun tietoja asiakkaalle. Tämä tieto on tärkeä osa ITIL:ä, ja näin ollen vaikuttaa asiakkaan palvelusuunnitteluun sekä palveluntarjoajan kehitykseen, antaen parempaa palvelua asiakkaalle.
Projekti toteutettiin CGI Suomi Oy:n Manufacturing Analytics -yksikössä sisäisenä kehitystyönä, Lahden toimipisteessä. CGI (Consultants to Government and Industry) on maailmanlaajuinen IT-palvelualan yritys. Se työllistää noin 75 000 asiantuntijaa ympäri maailmaa. Noin 3 700 asiantuntijoista työskentelee Suomessa eri paikkakunnilla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään ITIL v3 -prosessikehystä, joka on monessa yrityksessä käytössä, tai osa sen parhaista käytännöistä on otettu käyttöön. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös SQL Server Integration Services -komponenttia ja sen paketteja. Yhtenä osana oli myös selvittää, kuinka kojetaulu saadaan automatisoitua.
Toteutuksessa käytettiin Microsoftin työkaluja, pääasiassa Microsoft SQL Server Management Studiota, sekä tietokantana Microsoft SQL Server:iä.
Projekti toteutettiin CGI Suomi Oy:n Manufacturing Analytics -yksikössä sisäisenä kehitystyönä, Lahden toimipisteessä. CGI (Consultants to Government and Industry) on maailmanlaajuinen IT-palvelualan yritys. Se työllistää noin 75 000 asiantuntijaa ympäri maailmaa. Noin 3 700 asiantuntijoista työskentelee Suomessa eri paikkakunnilla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään ITIL v3 -prosessikehystä, joka on monessa yrityksessä käytössä, tai osa sen parhaista käytännöistä on otettu käyttöön. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös SQL Server Integration Services -komponenttia ja sen paketteja. Yhtenä osana oli myös selvittää, kuinka kojetaulu saadaan automatisoitua.
Toteutuksessa käytettiin Microsoftin työkaluja, pääasiassa Microsoft SQL Server Management Studiota, sekä tietokantana Microsoft SQL Server:iä.