Asiakasraatitoiminnan nykytila ja toiminnan mallintaminen Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymässä
Rive, Anne; Saario, Riikka (2020)
Rive, Anne
Saario, Riikka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025095
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025095
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen aihe nousi Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän tarpeesta tutkia ja kehittää alueen asiakasraatitoimintaa. Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymässä haluttiin selvittää asiakasraadin nykytilaa ja toiminnan vaikuttavuutta. Kehittämishankkeen tavoitteena oli laatia yhtenäinen toimintamalli Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän asiakasraatitoiminnalle. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli edistää asiakaslähtöisten palveluiden kehittämistä.
Kehittämishanke toteutettiin tutkimuksellisena kehittämishankkeena. Kehittämishankkeessa edettiin toimintatutkimuksen eri vaiheita hyödyntäen. Aineiston tutkimus- ja tiedonkeruumenetelminä käytettiin Webropol-kyselyä, benchmarking-menetelmää ja työpajatyöskentelyä. Webropol-kysely kohdistettiin asiakasraatien vetäjille ja sen tarkoituksena oli selvittää asiakasraatitoiminnan nykytilaa. Kyselyn jälkeen toimintaa mallinnettiin benchmarking-menetelmän ja työpajatyöskentelyn avulla. Kehittämistyöhön osallistui Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän edustajia ja asiakasraatitoiminnan vetäjiä. Aineisto analysoitiin kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmien avulla.
Kehittämishankkeen lopputuotoksena syntyi asiakasraatien vetäjille suunniteltu toimintamalli. Toimintamalli tukee osaltaan asiakaslähtöisten palveluiden kehittämistä Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän alueella. Yhtenäisen toimintamallin avulla voidaan edistää paremmin asiakkaiden osallisuuden toteutumista koko palveluprosessin tarkastelussa ja kehittämisessä.
Kehittämishanke toteutettiin tutkimuksellisena kehittämishankkeena. Kehittämishankkeessa edettiin toimintatutkimuksen eri vaiheita hyödyntäen. Aineiston tutkimus- ja tiedonkeruumenetelminä käytettiin Webropol-kyselyä, benchmarking-menetelmää ja työpajatyöskentelyä. Webropol-kysely kohdistettiin asiakasraatien vetäjille ja sen tarkoituksena oli selvittää asiakasraatitoiminnan nykytilaa. Kyselyn jälkeen toimintaa mallinnettiin benchmarking-menetelmän ja työpajatyöskentelyn avulla. Kehittämistyöhön osallistui Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän edustajia ja asiakasraatitoiminnan vetäjiä. Aineisto analysoitiin kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmien avulla.
Kehittämishankkeen lopputuotoksena syntyi asiakasraatien vetäjille suunniteltu toimintamalli. Toimintamalli tukee osaltaan asiakaslähtöisten palveluiden kehittämistä Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän alueella. Yhtenäisen toimintamallin avulla voidaan edistää paremmin asiakkaiden osallisuuden toteutumista koko palveluprosessin tarkastelussa ja kehittämisessä.