Palvelumuotoillen tulevaisuuden oppimisympäristöä: -Laurean opiskelijoiden moniammatillinen palvelumalli
Kuusela, Markus; Hurskainen, Klaus (2020)
Kuusela, Markus
Hurskainen, Klaus
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025100
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025100
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli edistää sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden työelämätaitojen kehittymistä oppilaitosympäristössä. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda uudenlainen moniammatillinen asiakkaan hyvinvointia ja terveyttä edistävä palvelumalli. Opinnäytetyön tehtävänä oli tuottaa tietoa palvelumallin kehittämiseksi. Toimeksiantajana oli Laurea-ammattikorkeakoulu. Palvelumallin ydinajatuksena oli kehittää matalan kynnyksen palvelu, jossa painotettiin asiakaan terveyden ja hyvinvoinnin voimavaralähtöistä edistämistä moniammatillisen yhteistyön keinoin.
Palvelumallin kehittämisen lähtökohtana oli edesauttaa sellaisen oppimisympäristön kehittymistä, joka tukisi alan opiskelijoiden työelämävalmiuksien kehittymistä. Tutkimuksissa on noussut esille, että korkeakouluista valmistuneet kokevat, etteivät opinnot ole antaneet riittäviä taitoja ja valmiuksia työelämässä toimimiseen. Useissa maissa, myös Suomessa, on nostettu koulutuksen työelämäsuhde ja opiskelijoiden työelämävalmiuksien tukeminen keskeisiksi kehittämiskohteiksi.
Työn teoreettinen viitekehys rakentui oppimisen ja osaamisen kehittymisen, moniammatillisen yhteistyön sekä asiakkaan terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen ympärille. Menetelmänä opinnäytetyössä käytettiin palvelumuotoilua. Palvelumuotoilu on asiakaslähtöistä palvelun luomista, missä hyödynnetään muotoilun ajattelumaailmaa erilaisten menetelmien ja prosessien kautta. Sillä pyritään suunnittelemaan mahdollisimman käytännöllisiä, tehokkaita, hyödyllisiä ja vaikuttavia palveluita.
Työssä esiin tuotu teoria ja haastattelut ehdottavat, että asiakkaiden kohtaaminen opiskeluiden aikana tukee opiskelijoiden työelämätaitojen kehittymistä ja että moniammatillinen lähestymistapa on vaikuttavaa asiakkaiden hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä. Palvelun pilotointi toimii opinnäytetyössä jatkokehittämisen ehdotuksena.
Palvelumallin kehittämisen lähtökohtana oli edesauttaa sellaisen oppimisympäristön kehittymistä, joka tukisi alan opiskelijoiden työelämävalmiuksien kehittymistä. Tutkimuksissa on noussut esille, että korkeakouluista valmistuneet kokevat, etteivät opinnot ole antaneet riittäviä taitoja ja valmiuksia työelämässä toimimiseen. Useissa maissa, myös Suomessa, on nostettu koulutuksen työelämäsuhde ja opiskelijoiden työelämävalmiuksien tukeminen keskeisiksi kehittämiskohteiksi.
Työn teoreettinen viitekehys rakentui oppimisen ja osaamisen kehittymisen, moniammatillisen yhteistyön sekä asiakkaan terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen ympärille. Menetelmänä opinnäytetyössä käytettiin palvelumuotoilua. Palvelumuotoilu on asiakaslähtöistä palvelun luomista, missä hyödynnetään muotoilun ajattelumaailmaa erilaisten menetelmien ja prosessien kautta. Sillä pyritään suunnittelemaan mahdollisimman käytännöllisiä, tehokkaita, hyödyllisiä ja vaikuttavia palveluita.
Työssä esiin tuotu teoria ja haastattelut ehdottavat, että asiakkaiden kohtaaminen opiskeluiden aikana tukee opiskelijoiden työelämätaitojen kehittymistä ja että moniammatillinen lähestymistapa on vaikuttavaa asiakkaiden hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä. Palvelun pilotointi toimii opinnäytetyössä jatkokehittämisen ehdotuksena.