Työvoiman hallinnan kehittäminen: Laitoshuolto- ja puhdistuspalvelualalle toteutettu yrityscase
Kannisto, Paula (2020)
Kannisto, Paula
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025210
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025210
Tiivistelmä
Työvoiman hallinnan kehittäminen sekä toiminnan tehostaminen ovat työvoimavaltaisille yrityksille tärkein keino menestyä yhä lisääntyvässä kilpailussa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin työvoiman hallintaa voidaan kehittää kohdeyrityksessä.
Tietoperustassa käsiteltiin työvoiman hallintaan liittyvää työajanhallintaa, muutosta, osaamista, tuottavuutta, tehokkuutta ja työhyvinvointia sekä niiden johtamista. Empiirisessä osuudessa kerrottiin tehdystä esitutkimuksesta ja työryhmätyöskentelystä sekä pohdittiin, millä tavalla työvoiman hallintaa voidaan kehittää ja mitä vaikutuksia kehittämisellä olisi työhyvinvointiin ja tehokkuuteen.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että työvoiman hallinnan kehittämisellä oli mahdollista tuoda kohdeyritykselle hyötyjä sekä tuottavuuden, tehokkuuden että henkilöstön työhyvinvoinnin näkökulmasta. Tehokkuus ja työtyytyväisyys eivät aina kohtaa, joten parhaimmat toimintatavat on löydettävä niiden välimaastosta pitäen kuitenkin mielessä se, että yritystoiminnan pitää olla taloudellisesti kannattavaa, jotta yrityksellä on mahdollisuus tarjota työntekijöilleen vakaat ja turvalliset tulevaisuudennäkymät. Developing workforce management and streamlining operations are the most im-portant way for labor-intensive companies to succeed in increasing competition. The purpose of the study was to find out how workforce management can be developed in the target company.
The data base focused on working time management, change, skills, productivity, efficiency and well-being at work related to workforce management, as well as their management. The empirical section explained the preliminary research carried out and the group working and considered how labour management can be developed and what impact the development would have on well-being and efficiency at work.
In conclusion, it was possible to bring benefits to the target company from the point of view of productivity, efficiency and employee well-being through the development of workforce management. Efficiency and job satisfaction do not always meet, so the best practices must be found between them, bearing in mind, however, that business needs to be economically viable in order for the company to be able to provide its em-ployees with stable and safe prospects.
Tietoperustassa käsiteltiin työvoiman hallintaan liittyvää työajanhallintaa, muutosta, osaamista, tuottavuutta, tehokkuutta ja työhyvinvointia sekä niiden johtamista. Empiirisessä osuudessa kerrottiin tehdystä esitutkimuksesta ja työryhmätyöskentelystä sekä pohdittiin, millä tavalla työvoiman hallintaa voidaan kehittää ja mitä vaikutuksia kehittämisellä olisi työhyvinvointiin ja tehokkuuteen.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että työvoiman hallinnan kehittämisellä oli mahdollista tuoda kohdeyritykselle hyötyjä sekä tuottavuuden, tehokkuuden että henkilöstön työhyvinvoinnin näkökulmasta. Tehokkuus ja työtyytyväisyys eivät aina kohtaa, joten parhaimmat toimintatavat on löydettävä niiden välimaastosta pitäen kuitenkin mielessä se, että yritystoiminnan pitää olla taloudellisesti kannattavaa, jotta yrityksellä on mahdollisuus tarjota työntekijöilleen vakaat ja turvalliset tulevaisuudennäkymät.
The data base focused on working time management, change, skills, productivity, efficiency and well-being at work related to workforce management, as well as their management. The empirical section explained the preliminary research carried out and the group working and considered how labour management can be developed and what impact the development would have on well-being and efficiency at work.
In conclusion, it was possible to bring benefits to the target company from the point of view of productivity, efficiency and employee well-being through the development of workforce management. Efficiency and job satisfaction do not always meet, so the best practices must be found between them, bearing in mind, however, that business needs to be economically viable in order for the company to be able to provide its em-ployees with stable and safe prospects.