Alle 3-vuotiaan lapsen turvallisuuden tunne varhaiskasvatuksessa
Pasanen, Saija (2020)
Pasanen, Saija
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125476
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125476
Tiivistelmä
Tämän opinnäyteyön tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön (varhaiskasvatuksen opettajat ja lastenhoitajat) käsityksiä niistä seikoista, jotka voivat vaikuttaa alle 3-vuotiaiden lasten turvallisuuden tunteeseen varhaiskasvatuksessa sekä tarkastella niitä keinoja, joilla lasten turvallisuuden tunnetta voitaisiin mahdollisesti lisätä päivän aikana. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyössä käytettiin e-lomaketta haastatteluissa, jonka avulla vastaajien anonymiteetti voitiin varmistaa.
Opinnäytetyön tietoperustassa on kuvattu varhaiskasvatusta, kiintymyssuhdeteorian ja turvallisuuden käsitteitä lapsen turvallisuuden tunteen näkökulmasta.
Opinnäytetyön tekemisessä on huomioitu näkökulma, jossa tutkimustulokset ja tietoperustaa voidaan ottaa käyttöön yhteistyöpäiväkotiin. Yhteistyökumppanina on toiminut vantaalainen päivähoitoyksikkö ja sen henkilöstö. Yhteistyöpäiväkodin alle 3-vuotiaiden lasten ryhmässä on otettu jo opinnäytetyöprosessin aikana toimintasuunnitelmaan lapsen turvallisuuden tunteen tukemisen toimintatapoja, jotka ovat ryhmän kasvatusvastuullisen henkilöstön mukaan vähentäneet lasten itkua ja levottomuutta päivän aikana. Ryhmässä otetaan turvallisuuden tunteen tukeminen toimintasuunnitelmaan pysyvästi.
Opinnäytetyön tutkimuskysymyksiin vastanneiden henkilöstön jäsenten näkökulmat turvallisuuden tunteen tukemiseksi olivat hyvin samankaltaisia keskenään ja vastaajilta nousi esiin suoraan käytäntöön siirrettäviä teemoja. Näitä teemoja ovat mm. lasten ja vanhempien kohtaamisessa sensitiivinen työote, joka on aina kasvattajan vastuulla, vuorovaikutuksen sensitiivisyys erityisesti lasten kanssa, lasten kuunteleminen aidosti ja lasten turvalelujen salliminen myös sängyn ulkopuolella. Tutkimuksessa selvisi myös turvallisuuden tunteen tukemisen tärkeys vastaajien näkökannalta.
Opinnäytetyön tietoperustassa on kuvattu varhaiskasvatusta, kiintymyssuhdeteorian ja turvallisuuden käsitteitä lapsen turvallisuuden tunteen näkökulmasta.
Opinnäytetyön tekemisessä on huomioitu näkökulma, jossa tutkimustulokset ja tietoperustaa voidaan ottaa käyttöön yhteistyöpäiväkotiin. Yhteistyökumppanina on toiminut vantaalainen päivähoitoyksikkö ja sen henkilöstö. Yhteistyöpäiväkodin alle 3-vuotiaiden lasten ryhmässä on otettu jo opinnäytetyöprosessin aikana toimintasuunnitelmaan lapsen turvallisuuden tunteen tukemisen toimintatapoja, jotka ovat ryhmän kasvatusvastuullisen henkilöstön mukaan vähentäneet lasten itkua ja levottomuutta päivän aikana. Ryhmässä otetaan turvallisuuden tunteen tukeminen toimintasuunnitelmaan pysyvästi.
Opinnäytetyön tutkimuskysymyksiin vastanneiden henkilöstön jäsenten näkökulmat turvallisuuden tunteen tukemiseksi olivat hyvin samankaltaisia keskenään ja vastaajilta nousi esiin suoraan käytäntöön siirrettäviä teemoja. Näitä teemoja ovat mm. lasten ja vanhempien kohtaamisessa sensitiivinen työote, joka on aina kasvattajan vastuulla, vuorovaikutuksen sensitiivisyys erityisesti lasten kanssa, lasten kuunteleminen aidosti ja lasten turvalelujen salliminen myös sängyn ulkopuolella. Tutkimuksessa selvisi myös turvallisuuden tunteen tukemisen tärkeys vastaajien näkökannalta.