Hossan kansallispuiston talvireitistöjen tuotteistaminen, luokittelu ja digimarkkinointi
Kanerva, Waltteri (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Kanerva, Waltteri
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125444
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125444
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Hossan kansallispuiston kahden talvireitin arviointi, luokittelu, tuotteistaminen sekä niistä audiovisuaalisen materiaalin tuottaminen Outdooractive-portaaliin. Tavoitteena oli hahmottaa reittien ja markkinoinnin potentiaaliset kohderyhmät sekä kohderyhmien huomiointi kuvaussuunnittelussa ja reittien soveltuvuudessa kohderyhmälle. Lopullisena tavoitteena on kasvattaa Hossan kansallispuiston talvikauden matkailijamääriä ja tehdä Hossasta houkuttelevampi omatoimimatkailukohde. Työn toimeksiantajana toimi Outdoors Kainuu-hanke Toiminnallisen opinnäytetyön toteutus oli kuusiosainen: Tutkimuksen ja reittien suunnittelu sekä kuvaussuunnitelman teko, kansallispuiston talvireittien testaaminen erinäisin varustein sekä reittien kuvaaminen, havainnointeihin perustuvan luokittelemisen ja tuotteistamisen toteuttaminen, audiovisuaalisen materiaalin editointi, reittihavainnointien julkaiseminen sekä lopulta työn arviointi ja raportointi. Suunnittelun tärkein osuus oli reittien ja markkinointimateriaalin potentiaalisten kohderyhmien tunnistaminen sekä niiden huomioiminen kuvaussuunnitelmissa. Teoriaosuudessa avataan luontomatkailuun, tuotteistamiseen sekä sisältömarkkinointiin liittyviä käsitteitä sekä reittien arviointiin ja luokitteluun olennaisia termejä ja käytänteitä. Teorian tarkoitus on syventää opinnäytetyön tekijän osaamista luontomatkailun ilmiöön, matkailun tuotekehitykseen, reittisuunniteluun sekä video ja kuva materiaalin merkitykseen ja tuottamiseen liittyvissä seikoissa. Työn tuloksena reiteille syntyi kaikkien luettavissa olevat reittikortit ja arviot outdooractive-portaaliin sekä kaksi sisältömarkkinoinnin periaatteita noudattavaa markkinointivideota. Tulevaisuudessa opinnäytetyön tuloksena syntynyttä markkinointimateriaalia voidaan käyttää Hossan kansallispuiston matkailumarkkinoinnissa, ja siitä voivat hyötyä kaikki alueen matkailutoimijat.