Riskikartoitus ja turvallisuussuunnitelma tuotantolinjalle
Leinonen, Eeli (2020)
Leinonen, Eeli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225628
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Škoda Transtech Oy:lle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tunnistaa uuden tuotantolinjan riskit ja luokitella ne. Lisäksi tuotantolinjalle laadittiin turvallisuussuunnitelma, josta käy ilmi jauhesammuttimien määrä ja niiden sijainti. Toimeksiantajayrityksessä samanlainen riskikartoitus tehdään aina, kun pystytetään uusi tuotantolinja.
Riskikartoituksen tekemisessä käytettiin riskikartoitusmatriisia. Riskit arvioitiin niiden suuruuden ja todennäköisyyden mukaan. Tutkimusaineisto kerättiin tuotantolinjalla, jossa neljän henkilön arviointiryhmä kartoitti riskit ja pisteytti ne. Tuotantolinja käsittää yhteensä neljä kokoonpanojaksoa ja raitiovaunun käyttöönoton.
Riskien arvioinnissa käytettiin yhteensä 81 kriteeriä, jotka jaettiin seitsemään pääluokkaan. Riskit arvioitiin kolmeportaisella asteikolla: a-, b- ja c-luokkainen. C-luokkaisia riskejä havaittiin 8 ja b-luokkaisia 24 kappaletta. Loput kriteereistä luokiteltiin a-luokkaisiksi.
Yhteenvetona riskikartoituksesta ja turvallisuussuunnitelmasta voidaan sanoa, että tuotantolinjalla esiintyy muutamia c-luokkaisia riskejä, jotka on syytä korjata.
Erityisesti tulee suunnitella toimenpiteitä, joilla voidaan lieventää vaaratilanteista aiheutuvia vahinkoja. Näillä toimenpiteillä on mahdollista vähentää vakavia vammoja ja pitkiä poissaoloja.
Lopputuloksena toimeksiantaja sai tuotantolinjasta riskikartoitusmatriisin, jota päivitetään säännöllisin väliajoin tuotannon kehittyessä. Lisäksi riskikartoitusta käydään läpi yhdessä työsuojelupäällikön ja työterveydenhoitajan kanssa.
Riskikartoituksen tekemisessä käytettiin riskikartoitusmatriisia. Riskit arvioitiin niiden suuruuden ja todennäköisyyden mukaan. Tutkimusaineisto kerättiin tuotantolinjalla, jossa neljän henkilön arviointiryhmä kartoitti riskit ja pisteytti ne. Tuotantolinja käsittää yhteensä neljä kokoonpanojaksoa ja raitiovaunun käyttöönoton.
Riskien arvioinnissa käytettiin yhteensä 81 kriteeriä, jotka jaettiin seitsemään pääluokkaan. Riskit arvioitiin kolmeportaisella asteikolla: a-, b- ja c-luokkainen. C-luokkaisia riskejä havaittiin 8 ja b-luokkaisia 24 kappaletta. Loput kriteereistä luokiteltiin a-luokkaisiksi.
Yhteenvetona riskikartoituksesta ja turvallisuussuunnitelmasta voidaan sanoa, että tuotantolinjalla esiintyy muutamia c-luokkaisia riskejä, jotka on syytä korjata.
Erityisesti tulee suunnitella toimenpiteitä, joilla voidaan lieventää vaaratilanteista aiheutuvia vahinkoja. Näillä toimenpiteillä on mahdollista vähentää vakavia vammoja ja pitkiä poissaoloja.
Lopputuloksena toimeksiantaja sai tuotantolinjasta riskikartoitusmatriisin, jota päivitetään säännöllisin väliajoin tuotannon kehittyessä. Lisäksi riskikartoitusta käydään läpi yhdessä työsuojelupäällikön ja työterveydenhoitajan kanssa.