Toimintapäivä Peltolan yläkoulussa; nuorten seurustelu ja tunteet
Vallin, Maarit; Räsänen, Saara (2008)
Vallin, Maarit
Räsänen, Saara
Laurea-ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904302310
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904302310
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa Peltolan yläkoululla kaksipäiväiset toimintapäivät seksuaaliterveyteen liittyen. Aiheena oli seurustelu ja tunteet.Opinnäytetyö oli osana Vantaan koulut yhteistyöprojektia, ja yhteyshenkilönä yläkoulun puolesta oli terveystiedonopettaja. Kohderyhmänä olivat kahdeksas ja yhdeksäsluokkalaiset nuoret, ja toteutus tapahtui pienryhmissä.
Tavoitteena oli rohkaista nuoria puhumaan tunteistaan ja seurusteluun liittyvistä asioista, sekä samalla pyrittiin tukemaan ja edistämään nuorten seksuaalista kasvua. Ryhmätilanteen aikana esimerkkikertomuksen pohjalta lähdettiin ratkomaan seurusteluun liittyviä ongelmia, ja tästä johdettiin keskustelua yleiselle tasolle, jolloin etsittiin myös seurustelun hyviä puolia, ja mitä tunteita siihen liittyy. Nuoret saivat vapaasti kysyä ja esittää omia kommenttejaan aiheeseen liittyen.
Teoria osuus tarkastelee yläkouluikäisen nuoren ajatusmaailmaa ja seksuaalista kehitystä. Lisäksi tehdään katsaus terveyden edistämiseen ja terveystiedon opettamiseen kouluissa. Nuoren seksuaalinen minäkuva muovautuu ympäristön ja muiden ihmisten välityksellä. Nuori saattaa sulkeutua kuoreensa, ja käyttää erilaisia puolustus mekanismeja, jotta hänen ei tarvitsisi puhua seksuaaliseen
kehitykseen liittyvistä asioista esimerkiksi vanhempien kanssa. Asiat saattavat tuntua noloilta, jopa hävettäviltä, mutta silti tiedon jano on suuri. Juuri siksi nuori tarvitsee paljon tukea ja rohkaisua aiheeseen liittyen. Koulu on paikka, jossa nuorille voi parhaiten tarjota oikeanlaista tietoa seksuaaliterveydestä. Tunteet ja seurustelu on nuorten keskuudessa paljon puhuttu aihe, mutta yhteisesti vähän käsitelty.
Opinnäytetyö toteutui suunnitelmien mukaan, ja sen arvioinnissa hyödynnettiin havainnointia ja oppilaille jaettuja palautelomakkeita. Suurin osa nuorista oli tyytyväisiä toimintapäivän sisältöön, ja kaipasi jatkossakin samanlaisia päiviä. Aihe oli nuorten mielestä myös ajankohtainen ja uutta tietoa antava, vaikka hyvin harvalla kahdeksas ja yhdeksäsluokkalaisista oli vielä seurustelukokemuksia.Tulevaisuuden varalla aiheesta oli kuitenkin hyvä puhua.
Tavoitteena oli rohkaista nuoria puhumaan tunteistaan ja seurusteluun liittyvistä asioista, sekä samalla pyrittiin tukemaan ja edistämään nuorten seksuaalista kasvua. Ryhmätilanteen aikana esimerkkikertomuksen pohjalta lähdettiin ratkomaan seurusteluun liittyviä ongelmia, ja tästä johdettiin keskustelua yleiselle tasolle, jolloin etsittiin myös seurustelun hyviä puolia, ja mitä tunteita siihen liittyy. Nuoret saivat vapaasti kysyä ja esittää omia kommenttejaan aiheeseen liittyen.
Teoria osuus tarkastelee yläkouluikäisen nuoren ajatusmaailmaa ja seksuaalista kehitystä. Lisäksi tehdään katsaus terveyden edistämiseen ja terveystiedon opettamiseen kouluissa. Nuoren seksuaalinen minäkuva muovautuu ympäristön ja muiden ihmisten välityksellä. Nuori saattaa sulkeutua kuoreensa, ja käyttää erilaisia puolustus mekanismeja, jotta hänen ei tarvitsisi puhua seksuaaliseen
kehitykseen liittyvistä asioista esimerkiksi vanhempien kanssa. Asiat saattavat tuntua noloilta, jopa hävettäviltä, mutta silti tiedon jano on suuri. Juuri siksi nuori tarvitsee paljon tukea ja rohkaisua aiheeseen liittyen. Koulu on paikka, jossa nuorille voi parhaiten tarjota oikeanlaista tietoa seksuaaliterveydestä. Tunteet ja seurustelu on nuorten keskuudessa paljon puhuttu aihe, mutta yhteisesti vähän käsitelty.
Opinnäytetyö toteutui suunnitelmien mukaan, ja sen arvioinnissa hyödynnettiin havainnointia ja oppilaille jaettuja palautelomakkeita. Suurin osa nuorista oli tyytyväisiä toimintapäivän sisältöön, ja kaipasi jatkossakin samanlaisia päiviä. Aihe oli nuorten mielestä myös ajankohtainen ja uutta tietoa antava, vaikka hyvin harvalla kahdeksas ja yhdeksäsluokkalaisista oli vielä seurustelukokemuksia.Tulevaisuuden varalla aiheesta oli kuitenkin hyvä puhua.