Sisällön suunnittelu ja tuottaminen Laurea-ammattikorkeakoulun opiskelijan laatukäsikirjaan
Heikkilä, Minttu (2009)
Heikkilä, Minttu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906083785
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906083785
Tiivistelmä
Korkeakouluopiskelijoilla on merkittävä rooli korkeakoulujen toiminnan laadun kehittämisessä. Tämä opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja tuottaa sisältö opiskelijan laatukäsikirjaan Laurea-ammattikorkeakoululle. Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta, opiskelijan laatukäsikirjasta ja opinnäytetyön raportista. Opiskelijan laatukäsikirjan tuottaminen nähtiin tarpeelliseksi, sillä opiskelijat eivät ole kovin laaja-alaisesti tietoisia omista vaikuttamis- ja osallistumismahdollisuuksistaan liittyen toiminnan laadun kehittämistyöhön. Opiskelijan laatukäsikirjan keskeisimpänä tavoitteena on selkeästi ja ytimekkäästi välittää Laurea-ammattikorkeakoulun opiskelijoille tietoa siitä, mikä on opiskelijan rooli toiminnan laadun kehittämisessä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja selvityksen lähestymistapana käytettiin tapausta. Tapaus eli case sekä opiskelijan laatukäsikirjan toimeksiantaja on Laurea-ammattikorkeakoulu. Tutkimuskysymyksenä pohdittiin millainen opiskelijan laatukäsikirjan sisällön tulisi olla. Selvityksen tekemisessä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää: teemahaastattelua. Teemahaastatteluiden avulla selvitettiin opiskelijan laatukäsikirjan tarpeellisuutta, sisältöä sekä jakelukanavaa ja -muotoa. Haastatteluihin valittiin Laurea-ammattikorkeakoulun henkilöstön jäseniä, jotka ovat virallisesti toimenkuvansa kautta kytköksissä Laurea-ammattikorkeakoulun laatutoimintaan. Haastatteluiden sisällön analyysissa käytettiin apuna teemoittelua.
Opiskelijan laatukäsikirjan sisältö rakennettiin toimeksiantajan toiveiden, teemahaastatteluiden tulosten sekä aiheeseen liittyvän kirjallisuuden avulla. Käsikirjan sisällön laadinta toteutettiin kevään 2009 aikana. Opiskelijan laatukäsikirjan sisältö koostuu kuudesta pääluvusta, jotka ovat nimetty seuraavasti: Johdanto, Laadukas opiskelu ja oppiminen, Opiskelija toiminnan laadun kehittäjänä, Anna palautetta - Opiskelijapalautejärjestelmä, Laadunvarmistus Laureassa ja LAUREAMKO laadun matkassa. Opiskelijan laatukäsikirjan lopullisen ulkoasun suunnittelu ei kuulunut opinnäytetyön vastuualueisiin.
Selvityksen tuloksista ilmenee, että opiskelijan laatukäsikirja nähtiin erittäin tarpeellisena ja ajankohtaisena työvälineenä. Opiskelijan laatukäsikirjan avulla Laurea-ammattikorkeakoulu voi välittää opiskelijoille toiminnan laadun kehittämiseen liittyvää informaatiota. Opiskelijan laatukäsikirja lanseerataan syksyn 2009 aikana.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja selvityksen lähestymistapana käytettiin tapausta. Tapaus eli case sekä opiskelijan laatukäsikirjan toimeksiantaja on Laurea-ammattikorkeakoulu. Tutkimuskysymyksenä pohdittiin millainen opiskelijan laatukäsikirjan sisällön tulisi olla. Selvityksen tekemisessä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää: teemahaastattelua. Teemahaastatteluiden avulla selvitettiin opiskelijan laatukäsikirjan tarpeellisuutta, sisältöä sekä jakelukanavaa ja -muotoa. Haastatteluihin valittiin Laurea-ammattikorkeakoulun henkilöstön jäseniä, jotka ovat virallisesti toimenkuvansa kautta kytköksissä Laurea-ammattikorkeakoulun laatutoimintaan. Haastatteluiden sisällön analyysissa käytettiin apuna teemoittelua.
Opiskelijan laatukäsikirjan sisältö rakennettiin toimeksiantajan toiveiden, teemahaastatteluiden tulosten sekä aiheeseen liittyvän kirjallisuuden avulla. Käsikirjan sisällön laadinta toteutettiin kevään 2009 aikana. Opiskelijan laatukäsikirjan sisältö koostuu kuudesta pääluvusta, jotka ovat nimetty seuraavasti: Johdanto, Laadukas opiskelu ja oppiminen, Opiskelija toiminnan laadun kehittäjänä, Anna palautetta - Opiskelijapalautejärjestelmä, Laadunvarmistus Laureassa ja LAUREAMKO laadun matkassa. Opiskelijan laatukäsikirjan lopullisen ulkoasun suunnittelu ei kuulunut opinnäytetyön vastuualueisiin.
Selvityksen tuloksista ilmenee, että opiskelijan laatukäsikirja nähtiin erittäin tarpeellisena ja ajankohtaisena työvälineenä. Opiskelijan laatukäsikirjan avulla Laurea-ammattikorkeakoulu voi välittää opiskelijoille toiminnan laadun kehittämiseen liittyvää informaatiota. Opiskelijan laatukäsikirja lanseerataan syksyn 2009 aikana.