Ohjeistus Järvenpään kaupungin ravitsemispalveluprosessien mallintamiseen, case Terveyskeskuksen ja Pihlavistokodin ateriat
Lehtonen, Tea (2009)
Lehtonen, Tea
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906083793
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906083793
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Järvenpään kaupungin Terveyskeskuksen ja Pihlavistokodin ravitsemispalveluita ravitsemisprosessien osalta asiakkaan näkökulmasta. Kokonaisuutta pyrittiin katsomaan moniammatillisesta lähtökohdasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä alustava ravitsemispalveluprosessien mallinnus Terveyskeskukseen ja Pihlavistokotiin, jonka tukemana voidaan aloittaa Järvenpään kaupungin prosessien mallintaminen. Työ tehtiin ohjeistavaksi malliksi, jotta sen jatkokäyttö olisi mahdollisimman selkeää.
Työ rajattiin käsittämään Terveyskeskuksen ja Pihlavistokodin ravitsemispalveluiden ravitsemisprosessia. Opinnäytetyön työstämiseen osallistui Järvenpään kaupungin Terveyskeskuksen ja Pihlaviston vanhainkodin henkilöstöstä sosiaali-ja terveysalan työntekijät, siivoustoimen työntekijät sekä keittiöhenkilökunta. Aluksi pohdittiin yhdessä henkilöstön kanssa asiakkaaseen vaikuttavia prosesseja. Seuraavassa vaiheessa avattiin henkilöstön toimenkuvat. Niiden avulla pystytään näkemään, mitä organisaatiossa tehdään asiakkaan palvelutarpeen tyydyttämiseksi. Näin vähitellen muodostettiin organisaation prosessikartta. Kokonaiskuvan pohjalta päästiin kuvaamaan yksittäisiä prosesseja. Prosessimallinnus tehtiin QPR-ohjelmistoa käyttäen.
Työ rajattiin käsittämään Terveyskeskuksen ja Pihlavistokodin ravitsemispalveluiden ravitsemisprosessia. Opinnäytetyön työstämiseen osallistui Järvenpään kaupungin Terveyskeskuksen ja Pihlaviston vanhainkodin henkilöstöstä sosiaali-ja terveysalan työntekijät, siivoustoimen työntekijät sekä keittiöhenkilökunta. Aluksi pohdittiin yhdessä henkilöstön kanssa asiakkaaseen vaikuttavia prosesseja. Seuraavassa vaiheessa avattiin henkilöstön toimenkuvat. Niiden avulla pystytään näkemään, mitä organisaatiossa tehdään asiakkaan palvelutarpeen tyydyttämiseksi. Näin vähitellen muodostettiin organisaation prosessikartta. Kokonaiskuvan pohjalta päästiin kuvaamaan yksittäisiä prosesseja. Prosessimallinnus tehtiin QPR-ohjelmistoa käyttäen.