Enon energiaosuuskunnan sisäinen asiakastyytyväisyys
Leskinen, Satu (2011)
Leskinen, Satu
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112415374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112415374
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella sisäistä asiakkuutta ja sen merkitystä Enon energiaosuuskunnassa. Käsiteltävä aineisto perustuu Enon energiaosuuskunnan jäsenistön keskuudessa vuonna 2009 suoritettuun kirjalliseen ja nauhoitettuun haastattelututkimukseen.
Opinnäytetyön sisäinen asiakastyytyväisyys rakentuu kolmen tukipilarin varaan, jotka ovat sisäinen asiakkuus, asiakastyytyväisyys ja verkostoituminen. Kirjallisuuden pohjalta perehdytään peruskäsitteisiin ja sisäisen asiakastyytyväisyyden aiheisiin. Tutkimusaineiston pohjalta saatua tietoa verrataan kirjallisuudessa käsiteltyihin asioihin. Näiden perusteella nostetaan pohdinnassa esiin kehityskohteita, joihin tulevaisuudessa kannattaa kiinnittää erityistä huomiota.
Verkostoitumisosiossa painopiste on verkostoitumisen motiiveissa ja tavoiteltavissa hyödyissä. Työssä esitellään pienen yrityksen kannalta keskeiset verkostojen tuomat hyödyt. Tähän kuuluu myös opinnäytetyön yhteydessä tehty nauhoitettu haastattelututkimus, jossa kyseltiin mielipidettä verkostoitumisesta, yritysmuototyypistä ja siitä millainen johtamistyyli soveltuisi parhaiten käytäntöön.
Opinnäytetyön sisäinen asiakastyytyväisyys rakentuu kolmen tukipilarin varaan, jotka ovat sisäinen asiakkuus, asiakastyytyväisyys ja verkostoituminen. Kirjallisuuden pohjalta perehdytään peruskäsitteisiin ja sisäisen asiakastyytyväisyyden aiheisiin. Tutkimusaineiston pohjalta saatua tietoa verrataan kirjallisuudessa käsiteltyihin asioihin. Näiden perusteella nostetaan pohdinnassa esiin kehityskohteita, joihin tulevaisuudessa kannattaa kiinnittää erityistä huomiota.
Verkostoitumisosiossa painopiste on verkostoitumisen motiiveissa ja tavoiteltavissa hyödyissä. Työssä esitellään pienen yrityksen kannalta keskeiset verkostojen tuomat hyödyt. Tähän kuuluu myös opinnäytetyön yhteydessä tehty nauhoitettu haastattelututkimus, jossa kyseltiin mielipidettä verkostoitumisesta, yritysmuototyypistä ja siitä millainen johtamistyyli soveltuisi parhaiten käytäntöön.