Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Motivoiva haastattelu hoitotyön menetelmänä: Koulutustuokio Hoitokoti Kuikanpesän henkilökunnalle

Rytkönen, Katja (2020)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö (1.012Mt)
Lataukset: 


Rytkönen, Katja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225778
Tiivistelmä
Motivoiva haastattelu on asiakaskeskeinen vuorovaikutusmenetelmä, jota ohjaavat motivoivan haastattelun periaatteet ja menetelmät. Sen tavoitteena on vahvistaa asiakkaan omaa motivaatiota ja sitoutumista muutokseen. Menetelmä perustuu asiakkaan ja työntekijän väliseen luottamukseen hyväksyvässä ilmapiirissä. Vuorovaikutuksessa keskitytään asiakkaan vahvuuksien ja omien arvojen tunnistamiseen muutospuheen esille saamiseksi. Muutospuhe on motivoivan haastattelun keskeisin piirre ja ilmentää muutosoptimismia.

Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja sen tarkoituksena oli lisätä Hoitokoti Kuikanpesän työntekijöiden tietoisuutta motivoivan haastattelun menetelmästä vuorovaikutuksen keinona mielenterveyskuntoutuksessa. Opinnäytetyön tehtävänä oli järjestää koulutustuokio motivoivan haastattelun menetelmästä Hoitokoti Kuikanpesän hoitajille.

Koulutustuokioon osallistui kuusi hoitajaa ja saadun kirjallisen palautteen perusteella kaikki kuusi vastaajaa koki saaneensa koulutuksesta uutta tietoa. Saatu tieto koettiin hyödylliseksi ja asiakastyön vuorovaikutusta kehittäväksi. Koulutuskokonaisuus koettiin tiiviiksi ja kattavaksi. Tulosten perusteella hoitohenkilökunnan lisäkouluttaminen motivoivan haastattelun menetelmästä on tarpeellista. Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää hoitohenkilökunnan koulutuskokonaisuuksia järjestettäessä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste