Motoriset perustaidot 7-11- vuotiaiden jalkapalloilijoiden lajitaitojen tukena – Materiaalisisältö FC Espoon seurayhteisölle
Martelius, Sofia; Englund, Andrea (2020)
Martelius, Sofia
Englund, Andrea
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225746
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää tutkitun ajantasaisen tiedon avulla millaiset 7–11 - vuotiaiden lasten motoriset taidot tukevat jalkapallon lajiharjoittelua, ottaen huomioon lapsen kehityksenmukaiset herkkyyskaudet. Tavoitteena oli tuottaa näyttöön perustuvaa tietoa lasten motorisista taidoista 7–11 -vuotiaiden jalkapalloilijoiden valmentajille, jotta valmennuksen laatua ja spesifisyyttä voidaan parantaa kyseessä olevan ikäryhmän kohdalla.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona FC Espoon seurayhteisölle, jonka muodostaa FC Espoon lisäksi Leppävaaran Pallo, FC Kasiysi, Kauklahden Pyrintö sekä Pohjois- Espoon Ponsi. Opinnäytetyö on muodoltaan toiminnallinen ja se koostuu kahdesta eri osasta; opinnäytetyöraportista sekä materiaalisisällöstä toimeksiantajan verkkosivuille. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus julkaistaan FC Espoon verkkosivuilla materiaalisisällön muodossa. Suuri osa 7–11- vuotiaiden jalkapallopelaajien valmentajista tässä seurayhteisössä ovat vanhempia, joilla ei ole erityistä osaamista lasten ja nuorten motorisen oppimisen kehittämisestä. Opinnäytetyön avulla valmentajat voivat käyttää materiaalisisältöä apuna harjoittelun suunnittelussa, jotta tiettyjen fyysisten ominaisuuksien harjoittelu ajoittuisi oikeaan ikävuoteen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu 7–11 -vuotiaiden motorisista taidoista, herkkyyskausista, havaintomotoriikasta sekä jalkapallon lajitaidoista. Aineiston hankinta suoritettiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla. Kirjallisuuskatsauksesta saadut tulokset osoittavat hyvien motoristen perustaitojen edesauttavan lajitaitojen nopeampaa oppimista. Kirjallisuuskatsauksen ajankohtaiset tulokset tukevat myös aikaisempaa tutkimusnäyttöä.
Opinnäytetyöstämme voivat hyötyä valmentajat aina vanhempi- valmentajista ammattilaisvalmentajiin. Lisäksi muiden lajien parissa työskentelevät valmentajat saavat opinnäytetyöstä hyvän yleiskuvan lasten motorisista taidoista ja niiden kehityskaaresta, herkkyyskausista sekä havaintomotoriikasta. The purpose of the thesis was to find out, with the help of up-to-date research information, what kind of motor skills of 7-11-year-old children support the sport training of soccer, taking into account the child’s developmentally sensitive periods. The aim was to provide evidence-based information on children’s motor skills to coaches of footballers aged 7-11 in order to improve the quality and specifity of coaching for the age group in question.
The thesis was commissioned by FC Espoo’s club community, which in addition to FC Espoo consists of Leppävaaran Pallo, FC Kasiysi, Kauklahden Pyrintö and Pohjois- Espoon Ponsi. The thesis is functional and consists of two different parts: the thesis report and the material on the client’s website. The functional part of the thesis will be published on FC Espoo’s website in the form of material content. A large number of the coaches of 7-11-year-old soccer players in this club community are parents with no special skills in developing motor learning for children and the young. The thesis allows coaches to use the material content to assist in planning the training so that the training of certain physical characteristics is age appropriate.
The theoretical framework of the thesis consists of 7-11-year-old’s motor skills, sensitive periods, perceptual motor functions and sporting skills in soccer. The acquisition of the material was carried out with the help of a literature review. The findings from the literature review show that good basic motor skills contribute to faster learning of sport skills. The current findings of the literature review also support the evidence found in the literature on the subject.
Coaches from parents to professional ones can benefit from this thesis. In addition, coaches working in other sports obtain a good overview of the motor skills of children and their developmental curve, sensitive periods and perceptual motor functions.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona FC Espoon seurayhteisölle, jonka muodostaa FC Espoon lisäksi Leppävaaran Pallo, FC Kasiysi, Kauklahden Pyrintö sekä Pohjois- Espoon Ponsi. Opinnäytetyö on muodoltaan toiminnallinen ja se koostuu kahdesta eri osasta; opinnäytetyöraportista sekä materiaalisisällöstä toimeksiantajan verkkosivuille. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus julkaistaan FC Espoon verkkosivuilla materiaalisisällön muodossa. Suuri osa 7–11- vuotiaiden jalkapallopelaajien valmentajista tässä seurayhteisössä ovat vanhempia, joilla ei ole erityistä osaamista lasten ja nuorten motorisen oppimisen kehittämisestä. Opinnäytetyön avulla valmentajat voivat käyttää materiaalisisältöä apuna harjoittelun suunnittelussa, jotta tiettyjen fyysisten ominaisuuksien harjoittelu ajoittuisi oikeaan ikävuoteen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu 7–11 -vuotiaiden motorisista taidoista, herkkyyskausista, havaintomotoriikasta sekä jalkapallon lajitaidoista. Aineiston hankinta suoritettiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla. Kirjallisuuskatsauksesta saadut tulokset osoittavat hyvien motoristen perustaitojen edesauttavan lajitaitojen nopeampaa oppimista. Kirjallisuuskatsauksen ajankohtaiset tulokset tukevat myös aikaisempaa tutkimusnäyttöä.
Opinnäytetyöstämme voivat hyötyä valmentajat aina vanhempi- valmentajista ammattilaisvalmentajiin. Lisäksi muiden lajien parissa työskentelevät valmentajat saavat opinnäytetyöstä hyvän yleiskuvan lasten motorisista taidoista ja niiden kehityskaaresta, herkkyyskausista sekä havaintomotoriikasta.
The thesis was commissioned by FC Espoo’s club community, which in addition to FC Espoo consists of Leppävaaran Pallo, FC Kasiysi, Kauklahden Pyrintö and Pohjois- Espoon Ponsi. The thesis is functional and consists of two different parts: the thesis report and the material on the client’s website. The functional part of the thesis will be published on FC Espoo’s website in the form of material content. A large number of the coaches of 7-11-year-old soccer players in this club community are parents with no special skills in developing motor learning for children and the young. The thesis allows coaches to use the material content to assist in planning the training so that the training of certain physical characteristics is age appropriate.
The theoretical framework of the thesis consists of 7-11-year-old’s motor skills, sensitive periods, perceptual motor functions and sporting skills in soccer. The acquisition of the material was carried out with the help of a literature review. The findings from the literature review show that good basic motor skills contribute to faster learning of sport skills. The current findings of the literature review also support the evidence found in the literature on the subject.
Coaches from parents to professional ones can benefit from this thesis. In addition, coaches working in other sports obtain a good overview of the motor skills of children and their developmental curve, sensitive periods and perceptual motor functions.