Vastustajan suunnittelu 2D-tasohyppelypeliin
Nevala, Laura (2020)
Nevala, Laura
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225692
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225692
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on jatkoa peliprojektille, jossa suunniteltiin ja toteutettiin 2D-peliä mobiililaitteilla pelattavaksi. Työn tarkoituksena oli suunnitella peliin sopiva vastustaja. Pelisuunnittelu on laaja ja mielenkiintoinen aihe. Teoriaa pystyy paljon soveltamaan eri peligenreissä, mutta on silti asioita, joita tulee ottaa huomioon omaan peligenreen liittyen. Tässä työssä pääpaino on 2D-tasohyppelypeleissä, vaikkakin käytetään esimerkkejä myös muista genreistä.
Aluksi käytiin läpi pelisuunnittelua yleisesti, keskittyen 2D-tasohyppelypeleihin. Sitten tutustuttiin erilaisten pelien vastustajiin ja niiden ominaisuuksiin. Vastustajat ovat tärkeässä roolissa luomassa onnistunutta pelikokemusta, sekä tärkeitä hahmoja pelien tarinoissa. Pelin päävastustajan voittaminen viimeistelee pelikokemuksen ja monesti jo pelin alusta lähtien pelaajaa valmistellaan taisteluun vastustajaa vastaan.
Vastustaja toteutettiin Godot Enginellä. Godot on ilmainen, kevyt, helppo oppia sekä sopii hyvin tämänkaltaisiin peliprojekteihin. Suunnittelutyö lähti liikkeelle alustamalla peliä, johon vastustaja suunniteltiin, sekä miettimällä minkälainen vastustaja sopisi pelin teemaan. Vastustaja toteutettiin pelin teeman mukaisesti sekä pohdittiin, minkälaisia haasteita työn edetessä kohdattiin ja mitä voisi parantaa.
Aluksi käytiin läpi pelisuunnittelua yleisesti, keskittyen 2D-tasohyppelypeleihin. Sitten tutustuttiin erilaisten pelien vastustajiin ja niiden ominaisuuksiin. Vastustajat ovat tärkeässä roolissa luomassa onnistunutta pelikokemusta, sekä tärkeitä hahmoja pelien tarinoissa. Pelin päävastustajan voittaminen viimeistelee pelikokemuksen ja monesti jo pelin alusta lähtien pelaajaa valmistellaan taisteluun vastustajaa vastaan.
Vastustaja toteutettiin Godot Enginellä. Godot on ilmainen, kevyt, helppo oppia sekä sopii hyvin tämänkaltaisiin peliprojekteihin. Suunnittelutyö lähti liikkeelle alustamalla peliä, johon vastustaja suunniteltiin, sekä miettimällä minkälainen vastustaja sopisi pelin teemaan. Vastustaja toteutettiin pelin teeman mukaisesti sekä pohdittiin, minkälaisia haasteita työn edetessä kohdattiin ja mitä voisi parantaa.