Elämyksellisen tilauslaatikon tuotekehitys Teehuone Tsaikalle
Vidgren, Inka (2020)
Vidgren, Inka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225737
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225737
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli elämyksellisen tilauslaatikon tuotekehitys. Työn toimeksiantajana toimi Teehuone Tsaikka ja sen omistaja Inna Tölli. Tämä työ oli toiminnallinen opinnäytetyö, joka koostuu teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosuudessa käsitellään teekulttuuria, digitalisaatiota, verkkokauppatoimintaa sekä tuotekehitystä ja elämyksellisyyttä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää neljä elämyksellistä tilauslaatikkoa, jotka Teehuone Tsaikka voi ottaa myyntiin verkkokauppaansa. Tavoitteena oli, että toimeksiantaja hyödyntää tilauslaatikoita verkkokaupassaan ja kasvattaa niiden avulla verkkokaupan myyntiä. Tavoitteena oli myös tuoda toimeksiantajalle tietoa nykyaikaisesta verkkokaupankäynnistä ja tuoda uusia ideoita verkkokaupan kehittämiseen liittyen. Työ rajattiin tilauslaatikoiden suunnitteluun ja konkreettiseen kehittämistyöhön, jotta työstä ei tulisi liian laaja. Hinnoittelu ja markkinointitoimenpiteet jäävät toimeksiantajalle.
Tilauslaatikoiden suunnittelu eteni teoriassa esitetyn tuotekehitysprosessin mukaisesti. Toimeksiantajan toiveesta tilauslaatikoihin tuli sisällyttää elämyksellisyyttä, jonka vuoksi teoriaosuudessa perehdyttiin elämyksellisyyteen ja elämyskolmioon. Elämyskolmion avulla tarkasteltiin tilauslaatikoiden elämyksellisyyttä. Toiminnallisen osuuden tuloksena syntyi neljä tilauslaatikko malliesimerkkiä. Tilauslaatikoiden arviointi tapahtui toimeksiantajan antaman palautteen kautta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää neljä elämyksellistä tilauslaatikkoa, jotka Teehuone Tsaikka voi ottaa myyntiin verkkokauppaansa. Tavoitteena oli, että toimeksiantaja hyödyntää tilauslaatikoita verkkokaupassaan ja kasvattaa niiden avulla verkkokaupan myyntiä. Tavoitteena oli myös tuoda toimeksiantajalle tietoa nykyaikaisesta verkkokaupankäynnistä ja tuoda uusia ideoita verkkokaupan kehittämiseen liittyen. Työ rajattiin tilauslaatikoiden suunnitteluun ja konkreettiseen kehittämistyöhön, jotta työstä ei tulisi liian laaja. Hinnoittelu ja markkinointitoimenpiteet jäävät toimeksiantajalle.
Tilauslaatikoiden suunnittelu eteni teoriassa esitetyn tuotekehitysprosessin mukaisesti. Toimeksiantajan toiveesta tilauslaatikoihin tuli sisällyttää elämyksellisyyttä, jonka vuoksi teoriaosuudessa perehdyttiin elämyksellisyyteen ja elämyskolmioon. Elämyskolmion avulla tarkasteltiin tilauslaatikoiden elämyksellisyyttä. Toiminnallisen osuuden tuloksena syntyi neljä tilauslaatikko malliesimerkkiä. Tilauslaatikoiden arviointi tapahtui toimeksiantajan antaman palautteen kautta.