Strategian luominen kukkakaupan arkeen: Kehittämistyöskentely kukkakaupan alan yrityksessä
Solio, Sarianne (2020)
Solio, Sarianne
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225694
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225694
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli päivittää kukkakaupan alalla toimivalle yritykselle toimiva strategia, joka ohjaa jatkossa yrityksen toimintaa ja arkea tehden siitä liiketoiminnallisesti kannattavampaa kuin mitä se nyt on. Tavoitteena oli osallistaa kohdeorganisaation johdon edustaja, henkilöstö sekä yrityksen asiakkaita osaksi strategian luomisprosessia.
Työn teoriakehyksessä tarkasteltiin strategiaa sen luomisen näkökulmasta ja miten johtajaa johdetaan strategian luomisprosessin läpi. Lisäksi selvitettiin skenaarioiden, megatrendien ja trendien merkitys strategian luomisprosessissa sekä mitä niiden ennustetaan sisältävän tulevina vuosina.
Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksen kehittämismenetelmillä. Menetelmiksi valikoituivat SWOT-analyysi kukkakauppa-alan edustajalle, puolistrukturoitu haastattelu kohdeorganisaation johdon edustajalle, puolistrukturoitu kysely henkilökunnalle, markkinatutkimus mystery shopping menetelmällä, digitaalinen ajatuskartta asiakkaille ja strategian kasaaminen Business Model Canvas menetelmällä strategiakäsikirjaksi.
Hankkeen tuloksena syntyi kohdeorganisaation strategiakäsikirja, jossa yrityksen strategia on määritelty yksityiskohtaisesti vuodelle 2021 ja isommassa mittakaavassa vuoteen 2025 asti. Strategiakäsikirjassa esitettiin kohdeorganisaation strategiankokonaiskuva, brändiohjeistus, tavoitteet ja mittarit. Käsikirja kasattiin luovalle alalle sopivalla tavalla sisältäen havainnollistavia kuvia ja kuvioita.
Työn teoriakehyksessä tarkasteltiin strategiaa sen luomisen näkökulmasta ja miten johtajaa johdetaan strategian luomisprosessin läpi. Lisäksi selvitettiin skenaarioiden, megatrendien ja trendien merkitys strategian luomisprosessissa sekä mitä niiden ennustetaan sisältävän tulevina vuosina.
Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksen kehittämismenetelmillä. Menetelmiksi valikoituivat SWOT-analyysi kukkakauppa-alan edustajalle, puolistrukturoitu haastattelu kohdeorganisaation johdon edustajalle, puolistrukturoitu kysely henkilökunnalle, markkinatutkimus mystery shopping menetelmällä, digitaalinen ajatuskartta asiakkaille ja strategian kasaaminen Business Model Canvas menetelmällä strategiakäsikirjaksi.
Hankkeen tuloksena syntyi kohdeorganisaation strategiakäsikirja, jossa yrityksen strategia on määritelty yksityiskohtaisesti vuodelle 2021 ja isommassa mittakaavassa vuoteen 2025 asti. Strategiakäsikirjassa esitettiin kohdeorganisaation strategiankokonaiskuva, brändiohjeistus, tavoitteet ja mittarit. Käsikirja kasattiin luovalle alalle sopivalla tavalla sisältäen havainnollistavia kuvia ja kuvioita.