Specser Oy markkinointisuunnitelma uusille B2B-asiakkaille
Lajunen, Inka (2020)
Lajunen, Inka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225785
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225785
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi hyvinkääläinen kiinteistöhoitoalan yritys Specser Oy. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa yritykselle markkinointisuunnitelma, joka keskittyy uusien B2B-asiakkaiden hankintaan.
Teoreettinen viitekehys koostui brändin rakentamisesta, markkinoinnin piirteistä yleisesti, B2B-markkinoinnista, markkinointisuunnitelmasta, markkinoinnin seurannasta ja toiminnallisesta opinnäytetyöstä. Tietoperustassa syvennyttiin B2B-markkinointiin, B2B- ja B2C-markkinoinnin eroavaisuuksiin, B2B-markkinoinnin muotoihin sekä siihen miten markkinointisuunnitelma luodaan ja mitä sen tulee pitää sisällään.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi vuoden pituinen markkinointisuunnitelma uusille B2B-asiakkaille, joka näin ollen kehittää yrityksen B2B-markkinointia ja mahdollistaa uusien B2B-asiakkaiden hankintaa. Markkinointisuunnitelman pääpaino on sosiaalisessa mediassa. Suunnitelmassa määritellään markkinointikanavat, sisällöt, työaika, vastuuhenkilö sekä määräaika, jossa toimenpiteet tulisi tehdä.
Markkinointisuunnitelmaa noudattaessa yrityksen brändikuva kehittyy, yritys saa näkyvyyttä ja uusia B2B-asiakkaita. Kun markkinointisuunnitelmaa on toteutettu vuoden verran ja siitä on saatu edellä mainittuja hyötyjä, tiedetään mitkä markkinointikanavat ja toimenpiteet ovat tuottaneet parhaiten tulosta. Tuloksien pohjalta kehitetään seuraavan vuoden markkinointisuunnitelmaa, eli tässä opinnäytetyössä tehtyä suunnitelmaa voidaan päivittää sen tuottamien tulosten pohjalta ja näin ollen yritys kehittyy markkinoinnissaan lisää ja markkinointitavat pysyvät asiakaslähtöisinä tuloksien puhuessa puolestaan.
Teoreettinen viitekehys koostui brändin rakentamisesta, markkinoinnin piirteistä yleisesti, B2B-markkinoinnista, markkinointisuunnitelmasta, markkinoinnin seurannasta ja toiminnallisesta opinnäytetyöstä. Tietoperustassa syvennyttiin B2B-markkinointiin, B2B- ja B2C-markkinoinnin eroavaisuuksiin, B2B-markkinoinnin muotoihin sekä siihen miten markkinointisuunnitelma luodaan ja mitä sen tulee pitää sisällään.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi vuoden pituinen markkinointisuunnitelma uusille B2B-asiakkaille, joka näin ollen kehittää yrityksen B2B-markkinointia ja mahdollistaa uusien B2B-asiakkaiden hankintaa. Markkinointisuunnitelman pääpaino on sosiaalisessa mediassa. Suunnitelmassa määritellään markkinointikanavat, sisällöt, työaika, vastuuhenkilö sekä määräaika, jossa toimenpiteet tulisi tehdä.
Markkinointisuunnitelmaa noudattaessa yrityksen brändikuva kehittyy, yritys saa näkyvyyttä ja uusia B2B-asiakkaita. Kun markkinointisuunnitelmaa on toteutettu vuoden verran ja siitä on saatu edellä mainittuja hyötyjä, tiedetään mitkä markkinointikanavat ja toimenpiteet ovat tuottaneet parhaiten tulosta. Tuloksien pohjalta kehitetään seuraavan vuoden markkinointisuunnitelmaa, eli tässä opinnäytetyössä tehtyä suunnitelmaa voidaan päivittää sen tuottamien tulosten pohjalta ja näin ollen yritys kehittyy markkinoinnissaan lisää ja markkinointitavat pysyvät asiakaslähtöisinä tuloksien puhuessa puolestaan.