Markkinointisuunnitelma verkkomyynnin kasvattamisen tukena : Case: Koruliike Romeo&Julian verkkokauppa
Seppälä, Meri (2020)
Seppälä, Meri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120326042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120326042
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä markkinointisuunnitelma vuosikellon muodossa asiakasyritys Koruliike Romeo&Julialle lokakuu 2020 ja joulukuu 2021 väliselle ajalle. Asiakasyrityksen tavoitteena on kasvattaa verkkokaupan myyntiä ja yrityksen verkkonäkyvyyttä markkinointisuunnitelman toimenpiteiden avulla.
Projekti oli työelämäpainotteinen. Työ koostuu kahdesta osasta, teoreettisesta ja toiminnallisesta vaiheesta. Teoreettinen osuus koostuu lähtökohta-analyysien teosta ja markkinoinnin suunnitteluvaiheesta. Toiminnallisessa osuudessa laadittiin markkinointisuunnitelman vuosikello. Lähtökohta-analyysien ja asiakasyrittäjän haastattelujen pohjalta markkinointisuunnitelmaan valittiin viisi pääteemaa, joiden avulla yrityksen myynti-ja verkkonäkyvyystavoitteisiin pyritään pääsemään vuoden 2021 loppuun mennessä. Näiksi pääteemoiksi valikoitui asiakasyrityksen näkökulmasta kannattavat vaihtoehdot vaikuttaja-ja sisältömarkkinoinnista, kanta-asiakasohjelman uudelleenlanseeraaminen sekä kehityskohteet yrityksen nykyiseen digimarkkinointiin ja verkkokaupan ominaisuuksiin liittyen. Varsinainen markkinointisuunnitelman vuosikello on salainen yrityksen liikesalaisuuksien vuoksi.
Projekti oli työelämäpainotteinen. Työ koostuu kahdesta osasta, teoreettisesta ja toiminnallisesta vaiheesta. Teoreettinen osuus koostuu lähtökohta-analyysien teosta ja markkinoinnin suunnitteluvaiheesta. Toiminnallisessa osuudessa laadittiin markkinointisuunnitelman vuosikello. Lähtökohta-analyysien ja asiakasyrittäjän haastattelujen pohjalta markkinointisuunnitelmaan valittiin viisi pääteemaa, joiden avulla yrityksen myynti-ja verkkonäkyvyystavoitteisiin pyritään pääsemään vuoden 2021 loppuun mennessä. Näiksi pääteemoiksi valikoitui asiakasyrityksen näkökulmasta kannattavat vaihtoehdot vaikuttaja-ja sisältömarkkinoinnista, kanta-asiakasohjelman uudelleenlanseeraaminen sekä kehityskohteet yrityksen nykyiseen digimarkkinointiin ja verkkokaupan ominaisuuksiin liittyen. Varsinainen markkinointisuunnitelman vuosikello on salainen yrityksen liikesalaisuuksien vuoksi.