Kausikorttien ostajatyypit : Case : FC Lahti
Lahtinen, Joel; Karadjov, Kristian (2020)
Lahtinen, Joel
Karadjov, Kristian
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120326031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120326031
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli toteutettu FC Lahdelle. Opinnäytteen tavoitteena oli tutkia FC Lahden kausikorttiasiakkaita sekä heidän ostokäyttäytymistään. Työssä selvitettiin, mitkä eri tekijät vaikuttavat kausikorttien ostamiseen ja siihen mitä kautta kuluttajat ovat tietonsa kausikorteista saaneet. Samalla selvitettiin, millä eri keinoin FC Lahti pystyy vaikuttamaan asiakkaidensa ostopäätöksiin. Tutkimuksen tuloksena syntyi asiakaspersoonat.
Opinnäytetyön tutkimusstrategiana toimi case-tutkimus sekä monimenetelmäisyys. Aineistonkeruussa käytettiin verkkokyselyä, johon tehtiin taustakartoitus haastattelemalla FC Lahden myyntipäällikköä. Taustakartoituksen avulla saatiin syvempää tietoa FC Lahden kausikorttikuluttajista verkkokyselyä varten. Tämän lisäksi luotiin nykytilan kartoitus FC Lahden käyttämistä sosiaalisen median kanavista. Aineiston analyysissä käytettiin asiakaspersoonamallia.
Kausikortin ostamiseen vaikuttivat jokaisella ryhmällä useat eri syyt. Kaikille ryhmille oli tärkeää tukea paikallista urheilua. Suosituin kausikortti ryhmien keskuudessa oli peruskausikortti. Tämä kausikortti oli hinnaltaan edullisin. Hinta oli yksi tärkeimmistä tekijöistä, jonka vuoksi kuluttajat hankkivat kausikortin. Kausikortin ostamisen esteeksi mainittiin kaikissa ryhmissä ajanpuute käydä otteluissa. Asiakaspersoonia rakentui näiden tietojen pohjalta kolme kappaletta.
Opinnäytetyön tutkimusstrategiana toimi case-tutkimus sekä monimenetelmäisyys. Aineistonkeruussa käytettiin verkkokyselyä, johon tehtiin taustakartoitus haastattelemalla FC Lahden myyntipäällikköä. Taustakartoituksen avulla saatiin syvempää tietoa FC Lahden kausikorttikuluttajista verkkokyselyä varten. Tämän lisäksi luotiin nykytilan kartoitus FC Lahden käyttämistä sosiaalisen median kanavista. Aineiston analyysissä käytettiin asiakaspersoonamallia.
Kausikortin ostamiseen vaikuttivat jokaisella ryhmällä useat eri syyt. Kaikille ryhmille oli tärkeää tukea paikallista urheilua. Suosituin kausikortti ryhmien keskuudessa oli peruskausikortti. Tämä kausikortti oli hinnaltaan edullisin. Hinta oli yksi tärkeimmistä tekijöistä, jonka vuoksi kuluttajat hankkivat kausikortin. Kausikortin ostamisen esteeksi mainittiin kaikissa ryhmissä ajanpuute käydä otteluissa. Asiakaspersoonia rakentui näiden tietojen pohjalta kolme kappaletta.