Työnantajabrändäyksestä apua IT-alan osaajapulaa vastaan : Tarkastelussa työnantajan houkuttelevuus työpaikkailmoituksissa
Kasari, Essi (2020)
Kasari, Essi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120326055
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120326055
Tiivistelmä
Työnantajabrändäyksen yksi keskeisimmistä tavoitteista on potentiaalisten työntekijöiden houkutteleminen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä tietoa IT-alan työpaikkojen houkuttelevuudesta työntekijän näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ja kuvata, miten työnantajat houkuttelevat IT-alan osaajia työpaikkailmoituksissa.
Tutkimus toteutettiin pääosin laadullisena tutkimuksena dokumentti- ja teorialähtöistä sisällönanalyysia hyödyntäen. Tutkimuksessa käytettiin lisäksi määrällistä tutkimusotetta. Aineisto koostui 20 työpaikkailmoituksesta ja se kerättiin kolmelta eri nettisivulta syksyllä 2020.
Tutkimustulokset osoittavat, että työnantajabrändäystä hyödynnetään eri tavoin, mutta silti melko vähän. Joissain ilmoituksissa korostetaan yrityksen visiota, historiaa ja arvoja. Yrityksen yhteiskuntavastuuta ja markkina-arvoa ei mainita ilmoituksissa lähes ollenkaan. Työnantajabrändäystä hyödynnetään myös kuvailemalla, millaista yrityksessä olisi työskennellä. Muutamat työnantajat eivät hyödyntäneet työnantajabrändäystä lainkaan. Työn houkuttelevuutta tarkasteltaessa korostuvat taloudellisten ja sosiaalisten arvojen sekä innostavan työympäristön ilmeneminen ilmoituksissa.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että yrityksillä on edelleen hyödyntämätöntä potentiaalia työnantajabrändäyksen suhteen. Kilpailu IT-alan osaajista on kovaa, joten työnantajat antavat tarpeetonta kilpailuetua toisille työnantajille, jos he eivät hyödynnä työnantajabrändäystä uusien työntekijöiden houkuttelussa.
Tutkimus toteutettiin pääosin laadullisena tutkimuksena dokumentti- ja teorialähtöistä sisällönanalyysia hyödyntäen. Tutkimuksessa käytettiin lisäksi määrällistä tutkimusotetta. Aineisto koostui 20 työpaikkailmoituksesta ja se kerättiin kolmelta eri nettisivulta syksyllä 2020.
Tutkimustulokset osoittavat, että työnantajabrändäystä hyödynnetään eri tavoin, mutta silti melko vähän. Joissain ilmoituksissa korostetaan yrityksen visiota, historiaa ja arvoja. Yrityksen yhteiskuntavastuuta ja markkina-arvoa ei mainita ilmoituksissa lähes ollenkaan. Työnantajabrändäystä hyödynnetään myös kuvailemalla, millaista yrityksessä olisi työskennellä. Muutamat työnantajat eivät hyödyntäneet työnantajabrändäystä lainkaan. Työn houkuttelevuutta tarkasteltaessa korostuvat taloudellisten ja sosiaalisten arvojen sekä innostavan työympäristön ilmeneminen ilmoituksissa.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että yrityksillä on edelleen hyödyntämätöntä potentiaalia työnantajabrändäyksen suhteen. Kilpailu IT-alan osaajista on kovaa, joten työnantajat antavat tarpeetonta kilpailuetua toisille työnantajille, jos he eivät hyödynnä työnantajabrändäystä uusien työntekijöiden houkuttelussa.