Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Työnantajabrändäyksestä apua IT-alan osaajapulaa vastaan : Tarkastelussa työnantajan houkuttelevuus työpaikkailmoituksissa

Kasari, Essi (2020)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
Kasari_Essi.pdf (498.0Kt)
Lataukset: 


Kasari, Essi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120326055
Tiivistelmä
Työnantajabrändäyksen yksi keskeisimmistä tavoitteista on potentiaalisten työntekijöiden houkutteleminen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä tietoa IT-alan työpaikkojen houkuttelevuudesta työntekijän näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ja kuvata, miten työnantajat houkuttelevat IT-alan osaajia työpaikkailmoituksissa.

Tutkimus toteutettiin pääosin laadullisena tutkimuksena dokumentti- ja teorialähtöistä sisällönanalyysia hyödyntäen. Tutkimuksessa käytettiin lisäksi määrällistä tutkimusotetta. Aineisto koostui 20 työpaikkailmoituksesta ja se kerättiin kolmelta eri nettisivulta syksyllä 2020.

Tutkimustulokset osoittavat, että työnantajabrändäystä hyödynnetään eri tavoin, mutta silti melko vähän. Joissain ilmoituksissa korostetaan yrityksen visiota, historiaa ja arvoja. Yrityksen yhteiskuntavastuuta ja markkina-arvoa ei mainita ilmoituksissa lähes ollenkaan. Työnantajabrändäystä hyödynnetään myös kuvailemalla, millaista yrityksessä olisi työskennellä. Muutamat työnantajat eivät hyödyntäneet työnantajabrändäystä lainkaan. Työn houkuttelevuutta tarkasteltaessa korostuvat taloudellisten ja sosiaalisten arvojen sekä innostavan työympäristön ilmeneminen ilmoituksissa.

Johtopäätöksinä voidaan todeta, että yrityksillä on edelleen hyödyntämätöntä potentiaalia työnantajabrändäyksen suhteen. Kilpailu IT-alan osaajista on kovaa, joten työnantajat antavat tarpeetonta kilpailuetua toisille työnantajille, jos he eivät hyödynnä työnantajabrändäystä uusien työntekijöiden houkuttelussa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste