OMASTA KEHOSTA RAKAS - kehotunnekasvatusopas varhaiskasvattajille
Kettunen, Jenna; Sairanen, Jonna (2020)
Kettunen, Jenna
Sairanen, Jonna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120426166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120426166
Tiivistelmä
Kehotunnekasvatus tarkoittaa seksuaali- ja turvataitokasvatusta, joka on suunnattu lapsille heidän ikätasonsa mukaisesti. Se kattaa kehoon tutustumisen, tunteiden opettelun, itsearvostuksen sekä sen avulla pyritään saamaan lapsille hyvän tunteen heidän omasta kehostansa. Lapsille opetetaan kehotunnekasvatuksen avulla, että jokaisen keho on arvokas juuri sellaisena, kuin se on. Kehotunnekasvatuksen voidaan kertoa olevan tykkäämistä ja mielihyvää omasta kehosta, läheisyyttä sekä tiedonjanoa.
Opinnäytetyömme on toiminnallinen ja tehty mukaillen konstruktivistista mallia. Opinnäytetyömme tarkoituksenamme oli kehittää kehotunnekasvatusta ja tavoitteenamme oli lisätä varhaiskasvattajien ymmärrystä lasten kehotunnekasvatuksesta. Opinnäytetyömme tuotoksena loimme oppaan päiväkodin varhaiskasvattajille työn tueksi. Käytimme opinnäytetyön tiedonkeruumenetelminä sähköpostihaastatteluja, teemapapereita, oppimispäiväkirjaa ja itsereflektiota.
Tuotoksemme on monikäyttöinen, ja sitä voivat hyödyntää muutkin kuin varhaiskasvattajat. Oppaaseen sisällytimme teoriatietoa liittyen kehotunnekasvatukseen sekä toiminnallisia harjoitteita, joita voi hyödyntää kasvatustilanteissa. Jatkokehityksenä oppaan hyödyllisyyttä varhaiskasvatuksen työvälineenä voitaisiin tutkia.
Opinnäytetyömme on toiminnallinen ja tehty mukaillen konstruktivistista mallia. Opinnäytetyömme tarkoituksenamme oli kehittää kehotunnekasvatusta ja tavoitteenamme oli lisätä varhaiskasvattajien ymmärrystä lasten kehotunnekasvatuksesta. Opinnäytetyömme tuotoksena loimme oppaan päiväkodin varhaiskasvattajille työn tueksi. Käytimme opinnäytetyön tiedonkeruumenetelminä sähköpostihaastatteluja, teemapapereita, oppimispäiväkirjaa ja itsereflektiota.
Tuotoksemme on monikäyttöinen, ja sitä voivat hyödyntää muutkin kuin varhaiskasvattajat. Oppaaseen sisällytimme teoriatietoa liittyen kehotunnekasvatukseen sekä toiminnallisia harjoitteita, joita voi hyödyntää kasvatustilanteissa. Jatkokehityksenä oppaan hyödyllisyyttä varhaiskasvatuksen työvälineenä voitaisiin tutkia.