”METSÄRYHMÄTOIMINNAN VUOSIKELLO” – työväline varhaiskasvattajille metsätoiminnan ja luontokasvatuksen tueksi
Mutanen, Satu; Sorsa, Iida (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Mutanen, Satu
Sorsa, Iida
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120626395
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120626395
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee varhaiskasvatuksessa toteutettavaa ympäristö- ja luontokasvatusta sekä metsätoimintaa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli vahvistaa varhaiskasvattajien osaamista metsäryhmätoiminnan toteuttamisessa hyödyntäen luontoa eri vuoden aikoina. Tavoitteena oli kehittää metsäryhmätoimintaa monipuolisemmaksi opinnäytetyön tuotoksen eli ”Metsäryhmätoiminnan vuosikellon” avulla. Vuosikello toimisi kasvattajien konkreettisena työvälineenä.
Vuosikellon suunnittelussa huomioitiin Viinijärven päiväkodin kasvattajien, lasten ja heidän vanhempiensa toiveita ja ideoita metsätoiminnasta ja luontokasvatuksesta. Tiedonhankinnan menetelminä käytettiin sähköistä kyselylomaketta päiväkodin työntekijöiden ja lasten vanhempien kanssa, sekä haastattelua lasten kanssa. Toiminnallisina osallistamisen menetelminä käytettiin vanhempien kanssa ideataulua ja lasten kanssa piirtämistä ja kuvia. Eri menetelmien avulla saatiin kerättyä osallistujien toiveita ja ideoita tuotokseen.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi ”Metsäryhmätoiminnan vuosikello”, joka sisältää monipuolisia toimintaideoita ja vinkkejä metsätoimintaan sekä luonnon hyödyntämiseen vuoden jokaisena kuukautena. Saadun palautteen perusteella vuosikello koettiin tärkeäksi ja monipuoliseksi työvälineeksi, joka on hyödynnettävissä myös muissa kunnan varhaiskasvatusyksiköissä.
Vuosikellon suunnittelussa huomioitiin Viinijärven päiväkodin kasvattajien, lasten ja heidän vanhempiensa toiveita ja ideoita metsätoiminnasta ja luontokasvatuksesta. Tiedonhankinnan menetelminä käytettiin sähköistä kyselylomaketta päiväkodin työntekijöiden ja lasten vanhempien kanssa, sekä haastattelua lasten kanssa. Toiminnallisina osallistamisen menetelminä käytettiin vanhempien kanssa ideataulua ja lasten kanssa piirtämistä ja kuvia. Eri menetelmien avulla saatiin kerättyä osallistujien toiveita ja ideoita tuotokseen.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi ”Metsäryhmätoiminnan vuosikello”, joka sisältää monipuolisia toimintaideoita ja vinkkejä metsätoimintaan sekä luonnon hyödyntämiseen vuoden jokaisena kuukautena. Saadun palautteen perusteella vuosikello koettiin tärkeäksi ja monipuoliseksi työvälineeksi, joka on hyödynnettävissä myös muissa kunnan varhaiskasvatusyksiköissä.