Markkinointiviestintäsuunnitelma : Heinolan Taukopaikka Oy
Manninen, Anna (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120426208
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120426208
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksianto markkinointiviestintäsuunnitelma heinolalaiselle huoltoasemalle. Huoltoasema on osa ketjuliiketoimintaa Oy Teboil Ab ja liiketoiminta toteutetaan itsenäisenä yrittäjänä.
Markkinointiviestintäsuunnitelmassa on käsitelty markkinointiviestinnän keinoista myynnin edistäminen, mainonta ja tiedotus. Näiden keinojen valikoituminen koettiin tarkoituksenmukaisemmiksi huomioiden toimeksiantaja.
Tietoperustaa opinnäytetyölle on haettu kirjallisuudesta ja Internetsivustoilta. Opinnäytetyö rakentui niin, että työn kaksi ensimmäistä lukua ovat teoriapainotteisia ja työn viimeinen luku on markkinointiviestintäsuunnitelma toimeksiantajalle. Markkinointiviestinnän keinoista suunnitelmaan valikoituivat viestintä, mainonta sekä myynninedistäminen.
Markkinointiviestintäsuunnitelman laatimisessa noudatettiin tarkoituksenmukaisesti prosessimaista otetta. Suunnitelman laatiminen vaati nykyisen tilanteen analysointia, niin yrityksen näkökulmasta kuin yleisesti liiketoiminnan perspektiivistä, toteutettavien keinojen sekä seurannan suunnittelua. Kokonaisuus on siis monitahoinen. Jos suunnitelman laatimisen toimenpiteiden ketjusta jätetään pois osa-alueita, ei lopputuloksessa voida saavuttaa ehjää kokonaisuutta.
Keskeisin havainto opinnäytetyön aiheeseen liittyen oli viestinnän, ja viestinnällä tavoitettavien päämäärien vahvistunut asema. Viestintä, viestintätyylit sekä viestinnässä onnistuminen ovat voimakkaita keinoja edistää yrityksen menestymistä. Thesis assignment marketing communication plan for a service station in Heinola. The service station is part of the business chain Oy Teboil Ab and the business is carried out as independent entrepreneurs.
The theoretical framework consists of literature and internet sites about marketing communication. The thesis was structured in such a way that the first two chapters of the thesis are theory-oriented, and the last chapter of the thesis is a marketing communication plan for the client. Among the means of marketing communication, communication, advertising, and sales promotion were selected for the plan.
In the planning of the marketing communication plan process-like approach was followed. The preparation of the plan required an analysis of the current situation, both from the company’s point of view and from a general business perspective. Also, planning implementation and monitoring of the means was required. The process is therefore diverse. If elements are left out of the chain of planning measures, the result is left incomplete.
The most important observation related to the topic of the thesis was the strengthening position of communication and goals achieves by communication. Communication, communication styles, and success in communication are powerful ways to increase the success of the company.
Markkinointiviestintäsuunnitelmassa on käsitelty markkinointiviestinnän keinoista myynnin edistäminen, mainonta ja tiedotus. Näiden keinojen valikoituminen koettiin tarkoituksenmukaisemmiksi huomioiden toimeksiantaja.
Tietoperustaa opinnäytetyölle on haettu kirjallisuudesta ja Internetsivustoilta. Opinnäytetyö rakentui niin, että työn kaksi ensimmäistä lukua ovat teoriapainotteisia ja työn viimeinen luku on markkinointiviestintäsuunnitelma toimeksiantajalle. Markkinointiviestinnän keinoista suunnitelmaan valikoituivat viestintä, mainonta sekä myynninedistäminen.
Markkinointiviestintäsuunnitelman laatimisessa noudatettiin tarkoituksenmukaisesti prosessimaista otetta. Suunnitelman laatiminen vaati nykyisen tilanteen analysointia, niin yrityksen näkökulmasta kuin yleisesti liiketoiminnan perspektiivistä, toteutettavien keinojen sekä seurannan suunnittelua. Kokonaisuus on siis monitahoinen. Jos suunnitelman laatimisen toimenpiteiden ketjusta jätetään pois osa-alueita, ei lopputuloksessa voida saavuttaa ehjää kokonaisuutta.
Keskeisin havainto opinnäytetyön aiheeseen liittyen oli viestinnän, ja viestinnällä tavoitettavien päämäärien vahvistunut asema. Viestintä, viestintätyylit sekä viestinnässä onnistuminen ovat voimakkaita keinoja edistää yrityksen menestymistä.
The theoretical framework consists of literature and internet sites about marketing communication. The thesis was structured in such a way that the first two chapters of the thesis are theory-oriented, and the last chapter of the thesis is a marketing communication plan for the client. Among the means of marketing communication, communication, advertising, and sales promotion were selected for the plan.
In the planning of the marketing communication plan process-like approach was followed. The preparation of the plan required an analysis of the current situation, both from the company’s point of view and from a general business perspective. Also, planning implementation and monitoring of the means was required. The process is therefore diverse. If elements are left out of the chain of planning measures, the result is left incomplete.
The most important observation related to the topic of the thesis was the strengthening position of communication and goals achieves by communication. Communication, communication styles, and success in communication are powerful ways to increase the success of the company.