Osaamispääoman tunnistaminen tutkimuspalvelutoiminnassa : HAMK Bio, Lepaan kampus
Leppäkoski, Salla (2020)
Leppäkoski, Salla
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120426200
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120426200
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Ammattikorkeakoulujen lakisääteisiin tehtäviin kuuluu tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta (TKI-toiminta). Vuoden 2021 alusta alkava uusi rahoituskausi korostaa TKI-toiminnan osuutta aiempiin rahoituskausiin verrattuna. TKI-toiminnassa syntyy paljon uutta tietoa ja osaamista, jota voidaan hyödyntää ammattikorkeakoulujen soveltavassa, teoriaa ja käytäntöä yhdistävässä toiminnassa. TKI-toiminta tukee osaamisen ja asiantuntijuuden kehittymistä, mutta syntynyttä tietoa tulee myös osata hyödyntää, jotta se on arvokasta.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin Hämeen ammattikorkeakoulun Lepaan yksikön tutkimuspalvelutoimintaa, joka on osa HAMK Bio -tutkimusyksikön TKI-toimintaa. Tavoitteena oli tunnistaa tutkimuspalvelutoiminnassa olevia osaamispääomia ja pyrkiä kehittämään toimintaa sekä työelämää että henkilöstön osaamista ja asiantuntijuutta tukevaksi. Työ toteutettiin toimintatutkimuksena ja se jakautui kahteen osaan, joista ensimmäisessä osassa kartoitettiin olemassa olevat ohjeistukset. Työn toisessa osassa havainnoitiin kasvatuskokeen toimeksiannon avulla, millaista osaamista prosessin eri vaiheissa tarvitaan ja minkälaisia ohjeita käytännön toiminnassa tarvitaan, jotta toiminta olisi kaikille osallisille joustavaa ja vaivatonta. Työn tulosten perusteella huomattiin, että osaamisen kertymistä ei huomioida nykyisissä ohjeissa. TKI-toiminnan todettiin perustuvan asiantuntijaverkostoon, jonka muodostumiseen voidaan vaikuttaa organisaation johtamistavoilla.
Asiantuntijaorganisaatio on parhaimmillaan tehokas uuden tiedon tuottaja ja hyödyntäjä. Jokaisen työyhteisön jäsenen asiantuntijuuteen tuleekin kiinnittää huomiota, sillä monesti osaaminen ja asiantuntijuus on piilossa olevaa hiljaista tietoa.
Ammattikorkeakoulujen lakisääteisiin tehtäviin kuuluu tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta (TKI-toiminta). Vuoden 2021 alusta alkava uusi rahoituskausi korostaa TKI-toiminnan osuutta aiempiin rahoituskausiin verrattuna. TKI-toiminnassa syntyy paljon uutta tietoa ja osaamista, jota voidaan hyödyntää ammattikorkeakoulujen soveltavassa, teoriaa ja käytäntöä yhdistävässä toiminnassa. TKI-toiminta tukee osaamisen ja asiantuntijuuden kehittymistä, mutta syntynyttä tietoa tulee myös osata hyödyntää, jotta se on arvokasta.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin Hämeen ammattikorkeakoulun Lepaan yksikön tutkimuspalvelutoimintaa, joka on osa HAMK Bio -tutkimusyksikön TKI-toimintaa. Tavoitteena oli tunnistaa tutkimuspalvelutoiminnassa olevia osaamispääomia ja pyrkiä kehittämään toimintaa sekä työelämää että henkilöstön osaamista ja asiantuntijuutta tukevaksi. Työ toteutettiin toimintatutkimuksena ja se jakautui kahteen osaan, joista ensimmäisessä osassa kartoitettiin olemassa olevat ohjeistukset. Työn toisessa osassa havainnoitiin kasvatuskokeen toimeksiannon avulla, millaista osaamista prosessin eri vaiheissa tarvitaan ja minkälaisia ohjeita käytännön toiminnassa tarvitaan, jotta toiminta olisi kaikille osallisille joustavaa ja vaivatonta. Työn tulosten perusteella huomattiin, että osaamisen kertymistä ei huomioida nykyisissä ohjeissa. TKI-toiminnan todettiin perustuvan asiantuntijaverkostoon, jonka muodostumiseen voidaan vaikuttaa organisaation johtamistavoilla.
Asiantuntijaorganisaatio on parhaimmillaan tehokas uuden tiedon tuottaja ja hyödyntäjä. Jokaisen työyhteisön jäsenen asiantuntijuuteen tuleekin kiinnittää huomiota, sillä monesti osaaminen ja asiantuntijuus on piilossa olevaa hiljaista tietoa.