Tilitoimistokirjanpitäjien näkemyksiä laadukkaasta kirjanpitotyöstä
Lagerström, Hanna (2020)
Lataukset:
Lagerström, Hanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120526335
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120526335
Tiivistelmä
Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää tilitoimistokirjanpitäjien näkemyksiä laadukkaasta kirjanpitotyöstä. Tutkimusaineisto koostui tilitoimistokirjanpitäjien kirjoittamista kirjoitelmista. Kirjanpitäjät kuvailivat kirjoitelmissaan ominaisuuksia, joita he liittävät hyvälaatuiseen tai huonolaatuiseen kirjanpitotyöhön, sekä asioita, joita pitävät haasteina laadukkaan kirjanpitotyön toteutumiselle.
Aineiston keräämisessä käytin eläytymismenetelmää. Tutkimukseen osallistui kahdeksan tilitoimistokirjanpitäjää Uudellamaalla toimivasta tilitoimistosta. Kirjanpitäjät kirjoittivat kirjoitelmat, joissa he eläytyivät tehtävänannossa esitettyyn kehyskertomukseen. Puolet tehtävänannoista liittyi hyvälaatuisen kirjanpitotyön ja puolet huonolaatuisen kirjanpitotyön.
Kirjoitelmien analysoinnissa käytin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Aineiston analysoinnissa analyysirungon pohjana toimi Taloushallintoliiton (2020b) toimialastandardi. Toimialastandardin mukaisiksi pääteemoiksi otin analyysirunkoon puitteet toimeksiannon hoitamiselle, toimeksiannon vastaanottaminen ja toimeksiannon hoitaminen. Näiden lisäksi lisäsin analyysirunkoon pääteeman muut. Kukin toimialastandardin mukainen pääteema sisältää vielä alateemoja toimialastandardin sisältöä mukaillen.
Kirjanpitäjien kirjoittamissa kirjoitelmissa painottui selvästi toimeksiannon hoitamiseen liittyvät kuvaukset kirjanpitotyön laatuun vaikuttavana tekijänä. Toimeksiannon hoitamiseen liittyviä kuvauksia oli suurin osa koko aineiston kuvauksista. Toiseksi suurin pääteema, puitteet toimeksiannon hoitamiselle, sisältyi noin neljännekseen aineistojen kuvauksista. Pääteema toimeksiannon vastaanottaminen, ja pääteema muut, sisältyivät vain muutamaan kirjanpitotyön laatuun liittyvään kuvaukseen. Palvelun tuottamiseen liittyvillä asioilla nähdään olevan selvästi suurin merkitys kirjanpitotyön laadulle. Tilitoimistoimistokirjanpitäjien näkemyksissä korostuu kirjanpitotyön laadun arviointi erityisesti asiakkaan näkökulmasta.
Aineiston keräämisessä käytin eläytymismenetelmää. Tutkimukseen osallistui kahdeksan tilitoimistokirjanpitäjää Uudellamaalla toimivasta tilitoimistosta. Kirjanpitäjät kirjoittivat kirjoitelmat, joissa he eläytyivät tehtävänannossa esitettyyn kehyskertomukseen. Puolet tehtävänannoista liittyi hyvälaatuisen kirjanpitotyön ja puolet huonolaatuisen kirjanpitotyön.
Kirjoitelmien analysoinnissa käytin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Aineiston analysoinnissa analyysirungon pohjana toimi Taloushallintoliiton (2020b) toimialastandardi. Toimialastandardin mukaisiksi pääteemoiksi otin analyysirunkoon puitteet toimeksiannon hoitamiselle, toimeksiannon vastaanottaminen ja toimeksiannon hoitaminen. Näiden lisäksi lisäsin analyysirunkoon pääteeman muut. Kukin toimialastandardin mukainen pääteema sisältää vielä alateemoja toimialastandardin sisältöä mukaillen.
Kirjanpitäjien kirjoittamissa kirjoitelmissa painottui selvästi toimeksiannon hoitamiseen liittyvät kuvaukset kirjanpitotyön laatuun vaikuttavana tekijänä. Toimeksiannon hoitamiseen liittyviä kuvauksia oli suurin osa koko aineiston kuvauksista. Toiseksi suurin pääteema, puitteet toimeksiannon hoitamiselle, sisältyi noin neljännekseen aineistojen kuvauksista. Pääteema toimeksiannon vastaanottaminen, ja pääteema muut, sisältyivät vain muutamaan kirjanpitotyön laatuun liittyvään kuvaukseen. Palvelun tuottamiseen liittyvillä asioilla nähdään olevan selvästi suurin merkitys kirjanpitotyön laadulle. Tilitoimistoimistokirjanpitäjien näkemyksissä korostuu kirjanpitotyön laadun arviointi erityisesti asiakkaan näkökulmasta.