Varhaiskasvatuksen suomi toisena kielenä -materiaalikansio tuokioiden tukena
Suurhasko, Asja; Latva, Annika (2020)
Suurhasko, Asja
Latva, Annika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120426259
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120426259
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää suomi toisena kielenä -kansio erään vantaalaisen päiväkodin käyttöön. Materiaalikansiolla haluttiin tukea laadukkaan varhaiskasvatuksen ja suomi toisena kielenä toiminnan toteutumista sekä helpottaa työntekijöiden arkea. Opinnäytetyön viitekehys perustuu palvelumuotoiluun. Palvelumuotoilun avulla päiväkodin työntekijät olivat osallisina kansion teossa ja kansio räätälöitiin heidän kokemuksiensa pohjalta. Lisäksi menetelminä käytettiin havainnointia, palautetta ja itsearviointia, joiden tueksi tehtiin havainnointi- ja palautelomake ja kirjoitettiin oppimispäiväkirjaa. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kaksikielisyydestä, kielen oppimisesta ja monikulttuurillisuudesta. Tämän lisäksi käydään läpi kielen oppimisen prosesseja ja yleisesti kielen oppimiseen vaikuttavia seikkoja ja erilaisia kielen opetuksen menetelmiä varhaiskasvatuksessa.
Toteutimme kehittämistyöhömme liittyen viisi toimintatuokiota yhteistyöpäiväkodin kanssa. Tuokioihin osallistuneet lapset olivat iältään 3–5-vuotiaita. Näiden tuokioiden avulla arvioimme, testasimme ja muokkasimme kansioon lisättyä materiaalia, jonka koottuamme annoimme työntekijöiden arvioitavaksi. Keräsimme palautetta, jonka pohjalta muokkasimme kansiota sen lopulliseen muotoon.
Suomi toisena kielenä -kansiomme sisältää tuokiorunkoja ohjeineen ja käyttövalmiine materiaaleineen, joita voidaan käyttää suomi toisena -kielenä opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Materiaalit ovat monikäyttöisiä, ja näin hyödynnettävissä muussakin opetuksessa. Kansiota voidaan käyttää myös monikulttuuristen lasten oman äidinkielen kehityksen tukemisessa ja erityistä tukea tarvitsevien lasten kanssa.
Lopputuloksena saimme helppokäyttöisen, selkeän ja käytännöllisen työkalun päiväkodin arjen helpottamiseksi. Kansio arvioitiin havainnoinnin, itsearvioinnin ja henkilökunnalta saadun palautteen perusteella. Palautteiden perusteella kansio auttoi suomi toisena kielenä -toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa ja saavutti sille asetetut tavoitteet.
Toteutimme kehittämistyöhömme liittyen viisi toimintatuokiota yhteistyöpäiväkodin kanssa. Tuokioihin osallistuneet lapset olivat iältään 3–5-vuotiaita. Näiden tuokioiden avulla arvioimme, testasimme ja muokkasimme kansioon lisättyä materiaalia, jonka koottuamme annoimme työntekijöiden arvioitavaksi. Keräsimme palautetta, jonka pohjalta muokkasimme kansiota sen lopulliseen muotoon.
Suomi toisena kielenä -kansiomme sisältää tuokiorunkoja ohjeineen ja käyttövalmiine materiaaleineen, joita voidaan käyttää suomi toisena -kielenä opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Materiaalit ovat monikäyttöisiä, ja näin hyödynnettävissä muussakin opetuksessa. Kansiota voidaan käyttää myös monikulttuuristen lasten oman äidinkielen kehityksen tukemisessa ja erityistä tukea tarvitsevien lasten kanssa.
Lopputuloksena saimme helppokäyttöisen, selkeän ja käytännöllisen työkalun päiväkodin arjen helpottamiseksi. Kansio arvioitiin havainnoinnin, itsearvioinnin ja henkilökunnalta saadun palautteen perusteella. Palautteiden perusteella kansio auttoi suomi toisena kielenä -toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa ja saavutti sille asetetut tavoitteet.
