Kriisiviestintä poikkeustilanteessa : Pandemian vaikutukset henkilöstöpalvelualan yrityksen viestintään
Eerika, Takanen (2020)
Eerika, Takanen
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120526339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120526339
Tiivistelmä
Koronaviruspandemia ajoi koko maailman kriisitilanteeseen keväällä 2020. Tässä tilanteessa kriisiviestinnän toteuttaminen oli välttämätöntä. Rajoitusten avulla pyrittiin ehkäisemään koronaviruksen leviämistä, mutta ne aiheuttivat vakavia talousongelmia useille yrityksille. Koko maailman talous kääntyi laskuun. Tilanne aiheutti epävarmuutta sekä kansalaisten että organisaatioiden keskuudessa.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten koronaviruspandemia on vaikuttanut Go Onin viestintään ja oliko Go On varautunut mahdollisiin kriiseihin. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä, joka oli haastattelu. Sen lisäksi käytettiin osallistuvaa havainnointia tukemaan haastatteluiden avulla kerättyä aineistoa. Haastattelut toteutettiin videohaastatteluina koronaviruspandemian vuoksi. Tutkimukseen valitut menetelmät osoittautuivat tuloksellisiksi.
Tutkimuksessa saatiin selville, että koronaviruspandemia oli muuttanut Go Onin viestintää merkittävällä tavalla. Viestintä oli lisääntynyt useilla eri osa-alueilla. Asiakas-, työntekijä- ja rekrytointiviestintää tehtiin aktiivisemmin. Tämä koettiin hyvänä asiana. Henkilöstön kiinnostus suunnitelmallista viestintää oli lisääntynyt, minkä vuoksi päätös kriisiviestintäsuunnitelman tekemisestä varmistui. Kriisiviestintäsuunnitelma tehtiin Go On Lahden yksikön tarpeita kuunnellen.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten koronaviruspandemia on vaikuttanut Go Onin viestintään ja oliko Go On varautunut mahdollisiin kriiseihin. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä, joka oli haastattelu. Sen lisäksi käytettiin osallistuvaa havainnointia tukemaan haastatteluiden avulla kerättyä aineistoa. Haastattelut toteutettiin videohaastatteluina koronaviruspandemian vuoksi. Tutkimukseen valitut menetelmät osoittautuivat tuloksellisiksi.
Tutkimuksessa saatiin selville, että koronaviruspandemia oli muuttanut Go Onin viestintää merkittävällä tavalla. Viestintä oli lisääntynyt useilla eri osa-alueilla. Asiakas-, työntekijä- ja rekrytointiviestintää tehtiin aktiivisemmin. Tämä koettiin hyvänä asiana. Henkilöstön kiinnostus suunnitelmallista viestintää oli lisääntynyt, minkä vuoksi päätös kriisiviestintäsuunnitelman tekemisestä varmistui. Kriisiviestintäsuunnitelma tehtiin Go On Lahden yksikön tarpeita kuunnellen.