Myyntilaskutusprosessin kehitys kohdeyrityksessä
Hero, Lauri (2020)
Hero, Lauri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120626426
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120626426
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia erilaisia digitaalisia apukeinoja myyntilaskutusprosessin kehittämiseen kohdeyrityksen tarpeisiin peilaten. Kehitystarpeen pääpaino on laskujen lähettämisen automatisoimisessa, ja toimeksiantajan ensisijaisena toiveena oli verkkolaskutuksen tehokkaan käytön mahdollistavan ratkaisun löytäminen. Myös muut myyntilaskutusprosessin osa-alueet tutkittiin ja otettiin huomioon opinnäytetyötä toteutettaessa. Toimeksiantaja on suomalainen teknologiateollisuuden yritys Marioff Corporation Oy.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimusmenetelmää käyttäen, ja tärkeimpänä empiirisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä olivat teemahaastattelut. Haastattelut toteutettiin useille toimeksiantajan työntekijöille ja valituille palveluntarjoajien edustajille. Tutkimuksen viitekehyksenä oli taloushallinnon ja verkkolaskutuksen digitalisoituminen. Tutkimus aloitettiin kartoittamalla kohdeyrityksen myyntilaskutusprosessin nykytila tarkasti, sekä tekemällä kattava selvitys yrityksen tarpeista mahdolliselle tulevalle automatisoidulle laskutusjärjestelmälle.
Tutkimuksessa selvisi, että kohdeyrityksellä on todellinen tarve kehittää osaa myyntilaskutusprosessista ja siihen on olemassa kustannustehokkaita ratkaisuja. Tutkimuksen perusteella kartoitettiin kolme hyvin erilaista lähestymistapaa myyntilaskutusprosessin kehittämiseksi, jotka ovat teknisesti toteutettavissa kohdeyrityksessä ja joista kaikilla on omat hyötynsä ja haittansa kohdeyrityksen näkökulmasta. Opinnäytetyö tarjoaa kohdeyrityksen edustajille tarvittavat tiedot valistuneen päätöksen tekemiseksi, suosituksia jatkotutkimuksia varten, sekä suoran ehdotuksen tutkijan näkemyksen mukaisesta parhaasta etenemistavasta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimusmenetelmää käyttäen, ja tärkeimpänä empiirisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä olivat teemahaastattelut. Haastattelut toteutettiin useille toimeksiantajan työntekijöille ja valituille palveluntarjoajien edustajille. Tutkimuksen viitekehyksenä oli taloushallinnon ja verkkolaskutuksen digitalisoituminen. Tutkimus aloitettiin kartoittamalla kohdeyrityksen myyntilaskutusprosessin nykytila tarkasti, sekä tekemällä kattava selvitys yrityksen tarpeista mahdolliselle tulevalle automatisoidulle laskutusjärjestelmälle.
Tutkimuksessa selvisi, että kohdeyrityksellä on todellinen tarve kehittää osaa myyntilaskutusprosessista ja siihen on olemassa kustannustehokkaita ratkaisuja. Tutkimuksen perusteella kartoitettiin kolme hyvin erilaista lähestymistapaa myyntilaskutusprosessin kehittämiseksi, jotka ovat teknisesti toteutettavissa kohdeyrityksessä ja joista kaikilla on omat hyötynsä ja haittansa kohdeyrityksen näkökulmasta. Opinnäytetyö tarjoaa kohdeyrityksen edustajille tarvittavat tiedot valistuneen päätöksen tekemiseksi, suosituksia jatkotutkimuksia varten, sekä suoran ehdotuksen tutkijan näkemyksen mukaisesta parhaasta etenemistavasta.