Kilpailija-analyysi : Case Yritys X
Kaipainen, Veikko (2020)
Kaipainen, Veikko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120626387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120626387
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Päijät-Hämeessä toimiva Yritys X, joka on mittatilaushuonekalujen valmistamiseen ja verhoiluun erikoistunut pienyritys. Toimeksiantajan suunnitelmissa on kehittää ja kasvattaa liiketoimintaa raskaankaluston sekä henkilö- ja pakettiautojen sisäverhoilujen uusimisen osa-alueella. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Michael E. Porterin kilpailija-analyysin keinoin, onko toiminnan laajentaminen kyseessä olevalle toimialan osa-alueelle kannattavaa.
Tietopohjassa tuodaan esiin yleisesti yrityksen strategiaa, liiketoimintaympäristöä sekä SWOT-analyysiä koskeva teoria. Lisäksi tietopohja sisältää teoriatietoa kestävästä asiakkuudesta, asiakkaiden ostokäyttäytymisestä sekä asiakaskokemuksesta. Tietoa käsitellään myös markkina-analyysin näkökulmasta: mitä yritysten on tärkeää tutkia ennen liiketoiminnallisia muutoksia. Lisäksi tuodaan esiin eri työkaluja, joilla voidaan tutkia toimialan kilpailua ja liiketoiminnan kannattavuutta. Tietopohja on laadittu hyödyntäen alan erilaisia kirjallisia ja elektronisia lähteitä.
Toiminnallisessa osuudessa on kartoitettu yrityksen nykytila SWOT-analyysillä. Suunnitteilla olevaa toimialan osa-aluetta ja sen kannattavuutta sekä kilpailutilannetta on analysoitu Porterin kilpailija-analyysiä hyödyntäen. Tiedonkeruussa on käytetty kirjallisten ja elektronisten lähteiden lisäksi toimeksiantajalta saatua tietoa. Toiminnallisessa osuudessa on tuotu esiin tutkimustulokset ja johtopäätökset. Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantaja sai tietoa toimialan kilpailutilanteesta ja konkreettisia toimenpide-ehdotuksia sekä työkaluja liiketoiminnan kehittämiseksi.
Tietopohjassa tuodaan esiin yleisesti yrityksen strategiaa, liiketoimintaympäristöä sekä SWOT-analyysiä koskeva teoria. Lisäksi tietopohja sisältää teoriatietoa kestävästä asiakkuudesta, asiakkaiden ostokäyttäytymisestä sekä asiakaskokemuksesta. Tietoa käsitellään myös markkina-analyysin näkökulmasta: mitä yritysten on tärkeää tutkia ennen liiketoiminnallisia muutoksia. Lisäksi tuodaan esiin eri työkaluja, joilla voidaan tutkia toimialan kilpailua ja liiketoiminnan kannattavuutta. Tietopohja on laadittu hyödyntäen alan erilaisia kirjallisia ja elektronisia lähteitä.
Toiminnallisessa osuudessa on kartoitettu yrityksen nykytila SWOT-analyysillä. Suunnitteilla olevaa toimialan osa-aluetta ja sen kannattavuutta sekä kilpailutilannetta on analysoitu Porterin kilpailija-analyysiä hyödyntäen. Tiedonkeruussa on käytetty kirjallisten ja elektronisten lähteiden lisäksi toimeksiantajalta saatua tietoa. Toiminnallisessa osuudessa on tuotu esiin tutkimustulokset ja johtopäätökset. Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantaja sai tietoa toimialan kilpailutilanteesta ja konkreettisia toimenpide-ehdotuksia sekä työkaluja liiketoiminnan kehittämiseksi.