Simulaatio-oppimisen hyödyntäminen liike-elämän neuvottelutaitojen kehittämisessä
Rupponen, Paula (2020)
Rupponen, Paula
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726489
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726489
Tiivistelmä
Tutkimuksissa pyrittiin selvittämään miten simulaatio-oppimisen menetelmää voisi hyödyntää liike-elämän neuvottelutaitojen opetuksessa. Työssä pohdittiin myös, millainen on hyvä neuvottelutaitojen simulaatioharjoitus ja mitä simulaatiotilanteiden harjoittelusta voisi oppia. Tutkimus toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä.
Teoreettinen viitekehys muodostui neuvottelutaidoista ja simulaatio-oppimisesta. Teoriaosuudessa perehdyttiin neuvotteluprosessiin, sen vaiheisiin ja niissä tarvittaviin taitoihin. Erityisesti paneuduttiin neuvottelijoiden vuorovaikutustaitoihin. Toinen osa teoriaa muodostui simulaatio-oppimisesta. Tässä kohtaa selitettiin simulaatio-oppimista menetelmänä ja esiteltiin simulaatio-oppimistilanteen hyödyt ja oppimistilanteen vaiheet.
Toiminnallinen osuus työstä muodostui simulaatioharjoitustilanteen järjestämisestä. Sitä varten luotiin tilaisuudessa käytetyt harjoitukset ja tilanteeseen liittyneiden oppimiskeskusteluiden kysymykset. Tilaisuus raportoitiin toiminnallisena prosessina ja tulokset analysoitiin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin pääasiassa havainnointia. Tutkija havainnoi simulaatiotehtävien toimintaa käytännössä, simulaatiotilanteen kulkua ja esiin nousseita haasteita. Tutkijan havaintoja täydennettiin suorittamalla kyselytutkimus simulaatiotilanteeseen osallistuneille henkilöille. Näitä kvalitatiivisia vastauksia syvennettiin tekemällä osallistujille myös teemahaastatteluja tilaisuuden jälkeen.
Tulosten perusteella simulaatio-opetuksen käyttö neuvottelutaitojen opetuksessa voisi olla mielekästä tietyissä tilanteissa.
Teoreettinen viitekehys muodostui neuvottelutaidoista ja simulaatio-oppimisesta. Teoriaosuudessa perehdyttiin neuvotteluprosessiin, sen vaiheisiin ja niissä tarvittaviin taitoihin. Erityisesti paneuduttiin neuvottelijoiden vuorovaikutustaitoihin. Toinen osa teoriaa muodostui simulaatio-oppimisesta. Tässä kohtaa selitettiin simulaatio-oppimista menetelmänä ja esiteltiin simulaatio-oppimistilanteen hyödyt ja oppimistilanteen vaiheet.
Toiminnallinen osuus työstä muodostui simulaatioharjoitustilanteen järjestämisestä. Sitä varten luotiin tilaisuudessa käytetyt harjoitukset ja tilanteeseen liittyneiden oppimiskeskusteluiden kysymykset. Tilaisuus raportoitiin toiminnallisena prosessina ja tulokset analysoitiin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin pääasiassa havainnointia. Tutkija havainnoi simulaatiotehtävien toimintaa käytännössä, simulaatiotilanteen kulkua ja esiin nousseita haasteita. Tutkijan havaintoja täydennettiin suorittamalla kyselytutkimus simulaatiotilanteeseen osallistuneille henkilöille. Näitä kvalitatiivisia vastauksia syvennettiin tekemällä osallistujille myös teemahaastatteluja tilaisuuden jälkeen.
Tulosten perusteella simulaatio-opetuksen käyttö neuvottelutaitojen opetuksessa voisi olla mielekästä tietyissä tilanteissa.