LAATU LASTENSUOJELUN ASIAKASTYÖSSÄ JA TUKIPALVELU TUUMAN LAADUN KRITEERIT
Kokko, Ullamari (2011)
Kokko, Ullamari
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815801
Tiivistelmä
Tämä on toiminnallinen opinnäytetyö. Tuotoksena valmistui Tukipalvelu Tuuman laadun kriteerit. Laadun kriteerien määrittelyn tarkoituksena oli selkeyttää yrityksen laatuajattelua ja taata laatukriteerit täyttävä ostopalvelu. Opinnäytetyö käsittelee laatua lastensuojelussa. Laadunhallintaa on lähestytty LapsiARVI-kriteerien kautta.
Laatua on tutkittu asiakastyön näkökulmasta. Laadukas asiakastyö pitää sisällään sub-stanssi-, prosessi - ja vuorovaikutusosaamisen. Työssä käsitellään sosiaalialan asiakas-työtä, sen etiikkaa, eri osaamisalueita sekä vuorovaikutusta.
Tukipalvelu Tuuma on yksityinen sosiaalialan palveluja tuottava yritys. Lastensuojelun avohuollon tukitoimena lapsille ja nuorille ostopalveluna suunnatut ammatilliset tukitapaamiset sekä perhetyö ovat tärkein palvelumuoto. Opinnäytetyö palvelee tar-koitustaan: se kartoittaa ja ylläpitää laadunhallintaa Tukipalvelu Tuumassa. Hyvän laadun kriteerien sisäistäminen sekä niiden mukaan toimiminen takaavat asiakasläh-töisen ja laadukkaan palvelun tuottamisen.
Laatua on tutkittu asiakastyön näkökulmasta. Laadukas asiakastyö pitää sisällään sub-stanssi-, prosessi - ja vuorovaikutusosaamisen. Työssä käsitellään sosiaalialan asiakas-työtä, sen etiikkaa, eri osaamisalueita sekä vuorovaikutusta.
Tukipalvelu Tuuma on yksityinen sosiaalialan palveluja tuottava yritys. Lastensuojelun avohuollon tukitoimena lapsille ja nuorille ostopalveluna suunnatut ammatilliset tukitapaamiset sekä perhetyö ovat tärkein palvelumuoto. Opinnäytetyö palvelee tar-koitustaan: se kartoittaa ja ylläpitää laadunhallintaa Tukipalvelu Tuumassa. Hyvän laadun kriteerien sisäistäminen sekä niiden mukaan toimiminen takaavat asiakasläh-töisen ja laadukkaan palvelun tuottamisen.