Liikeidean kannattavuuden selvittäminen
Katila, Matias (2020)
Katila, Matias
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726509
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726509
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, onko liikeideani kannattava. Opinnäytetyön toimeksiantaja on opinnäytetyön kirjoittanut Matias Katila. Liikeideassa yritys korjaa ja jälleenmyy vakuutusyhtiöiden lunastamat tuotteet. Erityisesti puhelimet, polkupyörät ja muut pienlaitteet toimivat kartoituksen kohteena. Yritysmuotona liikeideassa on kevytyrittäjyys, josta kirjoitan opinnäytetyön teoriaosuudessa. Liikeidean ehdottomana etuna voidaan nähdä sen vähäiset riskit. Vastaavia toimijoita alalta ei vielä löydy, joten liikeidea toisi uuden toimintamallin vakuutussektorille.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään liikeideaa, kevytyrittäjyyttä ja tutkimuksen laatimista. Perusteellisesti tehty taustakartoitus luo pohjaa liikeidean kannattavuuden selvittämiselle ja vähentää riskien määrää. Kevytyrittäjyys valikoitui yritysmuodoksi, koska se on erinomainen keino kokeilla yrittäjyyttä ja se sopii hyvin yhteen päivätyön kanssa.
Opinnäytetyössä tehtiin kaksi eri haastattelua, toinen vakuutusyhtiöille ja toinen kuluttajille.
Molemmat haastattelut toteutettiin marraskuussa 2020. Vakuutusyhtiöiden haastattelut toteutettiin puheluhaastattelulla. Vakuutusyhtiöiden haastattelun tavoite oli tavoittaa viisi vastaajaa, joista vähintään yksi on kiinnostunut liikeideasta. Haastattelulla tavoitettiin neljä vakuutusyhtiön edustajaa, joista kolme vastasi haastatteluun. Yksi vastaajista oli kiinnostunut liikeideaan mukaan lähtemisestä, kunhan liikeidean kannattavuudesta saadaan enemmän tietoa. Suurin osa vakuutusyhtiölle saapuvista korvaushakemuksista liittyy puhelimiin, näin ollen voidaan sanoa, että suurin mahdollisuus liikeideassa on puhelimien korjauksessa ja jälleenmyynnissä.
Kuluttajahaastattelut toteutettiin kasvotusten ja tavoite oli viisi vastaajaa. Haastattelulla tavoite saavutettiin ja vastausten perusteella tuotteiden jälleenmyynti on kannattavaa hintojen ja kuluttajien kiinnostuneisuuden perusteella.
Haastattelututkimusten tulosten mukaan liikeideasta löytyy potentiaalia, kunhan tarvittavat jatkotoimenpiteet tehdään. Liikeidean kannalta tärkeää on pohtia, kuinka vakuutusyhtiöt saadaan pysymään korjauksia ja jälleenmyyntiä harjoittavan yrityksen kanssa yhteistyössä.
Tuloksina opinnäytetyöstä valmistui perustettavan yrityksen business model canvas ja alustava liiketoimintasuunnitelma. Tuloksien perusteella voidaan todeta, että liikeidealle on kysyntää, kunhan liikeideaa kehitetään.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään liikeideaa, kevytyrittäjyyttä ja tutkimuksen laatimista. Perusteellisesti tehty taustakartoitus luo pohjaa liikeidean kannattavuuden selvittämiselle ja vähentää riskien määrää. Kevytyrittäjyys valikoitui yritysmuodoksi, koska se on erinomainen keino kokeilla yrittäjyyttä ja se sopii hyvin yhteen päivätyön kanssa.
Opinnäytetyössä tehtiin kaksi eri haastattelua, toinen vakuutusyhtiöille ja toinen kuluttajille.
Molemmat haastattelut toteutettiin marraskuussa 2020. Vakuutusyhtiöiden haastattelut toteutettiin puheluhaastattelulla. Vakuutusyhtiöiden haastattelun tavoite oli tavoittaa viisi vastaajaa, joista vähintään yksi on kiinnostunut liikeideasta. Haastattelulla tavoitettiin neljä vakuutusyhtiön edustajaa, joista kolme vastasi haastatteluun. Yksi vastaajista oli kiinnostunut liikeideaan mukaan lähtemisestä, kunhan liikeidean kannattavuudesta saadaan enemmän tietoa. Suurin osa vakuutusyhtiölle saapuvista korvaushakemuksista liittyy puhelimiin, näin ollen voidaan sanoa, että suurin mahdollisuus liikeideassa on puhelimien korjauksessa ja jälleenmyynnissä.
Kuluttajahaastattelut toteutettiin kasvotusten ja tavoite oli viisi vastaajaa. Haastattelulla tavoite saavutettiin ja vastausten perusteella tuotteiden jälleenmyynti on kannattavaa hintojen ja kuluttajien kiinnostuneisuuden perusteella.
Haastattelututkimusten tulosten mukaan liikeideasta löytyy potentiaalia, kunhan tarvittavat jatkotoimenpiteet tehdään. Liikeidean kannalta tärkeää on pohtia, kuinka vakuutusyhtiöt saadaan pysymään korjauksia ja jälleenmyyntiä harjoittavan yrityksen kanssa yhteistyössä.
Tuloksina opinnäytetyöstä valmistui perustettavan yrityksen business model canvas ja alustava liiketoimintasuunnitelma. Tuloksien perusteella voidaan todeta, että liikeidealle on kysyntää, kunhan liikeideaa kehitetään.